maandag 19 december 2011

Standaard aandelenselectie(s)

Vandaag de  5 favoriete aandelen van Matthias Vandezande
zoals gepubliceerd in De Standaard.


Als daar zijn:
1. Accell
2. Fred Olsen Energy (NOK)
3. EMC
4. Delhaize
5. Vranken-Pommery


Bedenkingen.

Accell teert m.i. een beetje op het voortbestaan van handelsbeperkingen voor fietsen
uit Azië.
Ik weet niet hoe duurzaam dit onderdeel van het zakenmodel zal blijken.

Fred Olsen Energy ken ik niet. Het lijkt een sectorgenoot van Seadrill
(SDRL), doch met
minder dividend en oudere schepen, doch met een gezondere balans.

EMC heb ik begin dit jaar al eens bekeken, er zou veel waarde zitten in
het virtuele segment - cloud computing.  Zo heeft er ook eens veel waarde gezeten in dotcom firma's.
Het leek me toen duur, en dat lijkt me nog steeds zo - zelfs al betalen ze
dit kwartaal al hun schulden af.  
Alles lijkt me "gemiddeld" aan dit
bedrijf, behalve hun Koers/Winst, die is hoog.

Delhaize is voor mij OK.  Sterk merk in België met ruime marges - vooral
door de eindeloze incompetentie van de GB groep (Carrefour) en de
zelfgenoegzaamheid van Colruyt. En een mooie Amerikaanse poot om problemen
in euroland te doen vergeten.

Vranken-Pommery staat kennelijk op vele lijstjes.  Ieder die erin
investeert, gun in zijn/haar vette winst.  
Een riskante balans, 600miljoen
Euro schulden, waarvan erg veel korte termijn schulden, en de firma
genereert niet of nauwelijks genoeg EBIT om de interest te betalen.
Dat elke fles champagne al voor 110% verpand is, is voor mij geen voordeel. Dat aan huidige inventaris waarde - whatever that may be.

Ik ga proberen al deze krantentips in een portfolio te gieten, en te vergelijken met een totale aandelen markt ETF. 
Wordt dus vervolgd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten