maandag 19 december 2011

Where orders did not emerge

Oh ironie.   Dan maak je een banner met de tekst: "Cafe hayek, where orders emerge".
Tot zover het gedroomde ideaal, "spontaneous order".
En dan...
blijkt dat er toch vooral chaos ontstond in de echte wereld, gevuld met treiteraars en gadflies.
Zoals Marco Borsato al wist, de meeste dromen zijn bedrog.  
Achteraf heb ik makkelijk praten natuurlijk, maar ik was al lang opgehouden met commentaar lezen en geven op deze website.
En wel omdat de twee professoren soms commentators eruit pikten en publiekelijk aanpakten.  Soms een kommaneuker met eerder een centristische visie, meestal een andere voorspelbare zagevent, muirgeo.  Doch beiden hadden wel degelijk een toegevoegde waarde, al is het maar om tunnelvisie te vermijden.
Mensen die Roberts & Boudreaux gelijk gaven en verdedigden, kregen openlijk stilzwijgend steun.  Of ze nu kompleet geschifte dingen zeiden of niet. 
Dat het dan uit de hand loopt omdat er extremere en meer recalcitrante posters verschijnen die de draak steken met je verhaal, tja. 
Er zit nog een dun laagje ironie in het verhaal.  Boudreaux is iemand die te pas en te onpas de Constitution of the USA erbij haalt, vooral als het over wapens gaat of over de interpretatie van dit document gaat.   
Nu is in ieder geval duidelijk wat hij in de praktijk moeite heeft met van 1 vd amendments, dat over  "free speech" !! 
Ik blijf de blog wel lezen omdat ik Boudreaux' inzichten (op handelsvlak & public choice) en z'n lezersbrieven wel degelijk als parels beschouw. 


UPDATE: ondertussen kan men via facebook reageren.  Maar ik begin me te ergeren aan het one-trick-pony karakter van de site. 
Het zijn altijd dezelfde brieven, en zoals Einstein ooit opmerkte: steeds hetzelfde doen maar telkens opnieuw een verschillend resultaat verwachten, is de definitie van "insanity".

Geen opmerkingen:

Een reactie posten