dinsdag 3 januari 2012

Contra-emotioneel handelen

 
Stel, je bent fan van een sportclub die een hele, hele  belangrijke wedstrijd moet spelen.  De wedstrijd, op leven en dood, MOET gewonnen worden.  Winst is het grootste feest sinds de geboorte van je stamvader in de oertijd, verlies staat gelijk aan pijnlijk ten onder gaan.
 
Stel ook, je kan je spaargeld van de afgelopen maand wedden op de uitkomst.
 
 
 
Wat ga je doen? 
 
Wedden op winst - dubbel feest, dubbel verlies.
 
Wedden op verlies:  bij wedstrijdverlies, win je een significant pak geld.  Bij wedstrijdwinst, verlies je wat centen, maar vier je wel feest like it's 1999. 
 
 
 
Voor mij geen twijfel, ik ga all-in op verlies. 
 
Heads I win, tails you lose.
 
 
 
Zo plan ik ook mijn volgende investeringen. Eigenlijk in firma's wiens produkten of diensten ik afgrijselijk vind. 
 
En ik ben een groot misantroop, elke dag een beetje meer,  dus keuze genoeg.
 
Bv. hoog op de lijst momenteel staan telecom ondernemingen.  met elk >50 plannetjes om je contracten aan te smeren om waar dan ook ter wereld je facebook/twitter profiel te kunnen opdaten, onmisbaar als we denken te zijn.    Mij niet gezien, maar al degene die dom of modebewust genoeg zijn om 24 maand lang maandelijks >100 euro af te dragen aan telecom operatoren, daarvan wil ik wel mee-eten.  
En als de sector op de fles gaat, des te beter.   Enkel moet ik ervoor zorgen dat ik in de last firm standing investeer...
 
Vodaphone, here I come.
 
 
Glossy vrouwenbladen en dito TV zenders. I tolereer het, soms.  Hoewel, sinds ik MDP bezit, is m'n tolerantie aanzienlijk vergroot. 
 
 
Zoals een gevreesde advocaat ooit zei ivm met moral damage claims : "I haven't come accross an emotional loss that couldn't be expressed in U.S. $ " 
 
Ik ook niet.
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen