dinsdag 28 februari 2012

markante correlatie

Ik had tijdens de krokusvakantie onverwacht veel tijd om te lezen en geen werkend internet, dus ik kon geen nieuwe e-books laden.
 
Ideaal moment om enkele boekjes te herlezen:
"the most important thing"
"Value averaging"
en "The millionaire next door".
 
 
Het laatste boek maakt een fijne observatie ivm de menselijke natuur:  Velen wil wel wat sparen en uiteindelijk miljonair worden, maar als puntje bij paaltje komt, vergeet men dit goede voornemen en vervolgt de oude levensstijl waarin er veel te weinig kapitaal opzij gezet wordt en teveel kapitaal vernietigd in auto's, grote hypotheken, enz . 
Nu de correlatie: hetzelfde geldt voor mensen die fit/gezond/minder dik willen worden.  Iedereen wil wel wat gezonder leven, maar dit goede voornemen wordt vergeten en het leven gaat door als vanouds.
 
Zij die je ziet joggen, sporten, zijn per definitie niet degene waarvan je denkt dat zij het sporten het meest nodig hebben - maar door hun joggen blijven ze net fit. 
Zo ook bij de doorsnee miljonair: ze zouden wel meer kunnen uitgeven aan luxe en status, maar door hun spaarzaamheid, werden & blijven ze wel miljonair (en multi-miljonair).   
 
Dit leidde me gisteren tot het kopen van dat oude boekje, "The philosopher's diet".  Hierin wordt dezelfde these erin gehamerd, it's all about self-control.  De hints in het boek paste ik al gedeeltelijk toe - zonder het echt na te rekenen.  Bv. quasi dagelijks een dik uur joggen/fietsen.  
 
 
 
Het grote probleem met de these in het miljonairsboek, is dat het een erg eenzijdig plan is, zonder enige hedge.  Uiteraard zou ik een groter deel van m'n inkomen kunnen sparen, maar dan moet ik op dingen bezuinigen waar ik nu erg van geniet, en die men mij niet meer kan afpakken als ik in tussentijd doodval. De gulden middenweg, lijkt me dus een beter plan.
 
 
 
Dit plan brengt me naadloos bij Value Averaging - hetgeen ik 1 vd allerbelangrijkste boeken vind voor mezelf.  Ik heb wat gespeeld met de excel files & simulaties die ik lang geleden van de website had gehaald.
En het verbaasde me welke groei, rendement & inflatie percentage er als "standaard" genomen werden, hetgeen leidt tot immer hogere, onrealistische  waardesprongen op middellange termijn.  Ik geloof dat die percentages de afgelopen 10 jaren niet gehaald werden, en men dus proportioneel veel vers kapitaal moest bijstorten, of de doelstelling verlagen.    
Het is wellicht het probleem van vele pensioenfondsen, hun doelstelling (zeker in defined benefit plannen) veranderen ligt vaak moeilijk en extra kapitaal ophalen is ook wreed onpopulair. Something's gotta give.
Tijdens de krokusvakantie is de $ trouwens stevig gezakt, hetgeen ervoor zorgt dat m'n VA plan (in euro's) toch vers kapitaal kan gebruiken, in tegenstelling tot wat ik eerder postte.  
 
 
De (18!) most important thing(s) heb ik niet geheel herlezen, maar de herlezen belangrijkste zaken waren toch opnieuw interessant.
 
Nu ben ik in David Einhorn's klassieker aan het lezen. Totnogtoe erg monotone propaganda voor Zijne Eigene Genialiteit.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen