dinsdag 7 februari 2012

Nevsun, update

Vandaag krijgt Nevsun Resourses klappen. -25% of zo.
 
Ik schreef eerder over Nevsun onder andere :
"Het lijkt erop dat ze een netto marge van  50% hebben - after tax!

en momenteel een P/B van amper 2.

Het lijkt te mooi om waar te zijn.  

Het is zeker een enorme gok op het land Eritrea,  een diktatuur waar de bevolking zwaar te lijden heeft onder het regime, op permanente voet van oorlog met Ethiopië.

Bizar. "  

 

Vandaag komt de kat op de koord :  veel minder goud in de grond dan oorspronkelijk berekend, met als gevolg dat er véél minder ounces goud geproduceerd zullen worden, nu per jaar slechts 200.000ounces of zo.  Dat is wat ze in 2011 in 1 kwartaal produceerden!!

 

 Het lijkt er dus op dat de firma foute info doorgespeeld heeft, hetgeen ik onmiddellijk  vermoedde. Hoe weet ik dat nog?  Toen ik zonet "nevsun" intikte in m'n google raampje, verscheen meteen de aanvulling "fraud".   

Dat waren dus de eerste begrippen die ik destijds spontaan gegoogeld had !

 

Ik heb genoeg in derde wereldlanden gewerkt, gewoond en geïnvesteerd om te weten dat quasi alles ter plaatse draait om fraude & diefstal, zelfs al zit je er met je neus bovenop.    Investeerders die vandaag denken vanuit hun luie stoel van een "boom" in dergelijke landen te kunnen meegenieten door naar de cijfertjes te kijken ipv 99% van hun tijd te spenderen aan fraude detectie,   zijn de suckers van morgen.

Soit, geld steken in een goudmijn in Afrika en bedrogen uitkomen: het is van alle tijden en het kan zelfs de beste overkomen.

 

 

 

 

 

 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten