maandag 13 februari 2012

Opportunity Cost

In het Nederlands , maar dat is een wikipedia uitleg waar ik niet zoveel mee ben.
In het Engels zijn er meerdere benaderingen, opportunity cost , opportunity cost of capital , en cost of capital . 
De einige investor die er altijd openlijk naar verwijst, is Warren Buffet. Bijvoorbeeld in zijn jongste artikel , waarin hij aanduidt dat de opportunity cost om op lange termijn goud te bezitten, momenteel veel te hoog is - omdat productieve firma's wellicht meer opbrengsten zullen afwerpen.  
Voor mij is de opportunity cost het doorslaggevende thema als ik een investering overweeg.
Bijvoorbeeld,  koop ik een huis, of huur ik ?
Dat hangt van de relatieve kost van beide varianten af en van de kost van het kapitaal. Als de jaarlijkse huur me pakweg 8% van de aankoopprijs kost -bij een financieringskost van +/- 4%- dan  is het een no brainer om te kopen (en/of te verhuren).  
Als het me 2% aan huur kost, is het een no brainer om te huren.
Als het me 3-5% aan huur kost,  dan komt de opportuniteitskost aankloppen. 
Dan kost de huur me ongeveer evenveel als de interest op het gebruikte kapitaal.   Maar de opportuniteitskost voor kopen is oneindig veel keer groter dan die voor huren omwille van :
1) de transactiekosten (taksen, notaris, makelaar, etc) zijn doorgaans veel hoger;
2) als ik besef dat het een foute investering was, is de beslissing omkeren (verkopen & gaan huren) enorm moeilijk; Van huren naar kopen is een makkie, daarentegen.
3) ik ben al mijn kapitaal kwijt, plus ik heb een kapitaal uitgegeven dat niet van mij was - ik moet jarenlang een gigantische lening terugbetalen (dwz er is geen opportunity/alternatief meer mogelijk, de opportunity kost is "oneindig hoog"). 
In dat geval kies ik opnieuw om te huren. 
Trouwens, ik heb door omstandigheden alle drie scenario's al meegemaakt, in diverse landen.
Voor alle investeringen gebruik ik die maatstaf, of het nu voor aandelen, obligaties, auto's , enz. is
Een US-dollar aandeel, of een Euro-aandeel?
wat kost een Euro?   1,45$  of 1,10$ ?    Bij een kost van 1,45$  is de opportunity cost van een investering in euro's veel te hoog. 
Bij 1,10$, omgekeerd.
Rond de 1,20-1,30$   is het voor mij een twijfelgeval.  Dan verdeel ik de investeringen over beide munten.
Voor andere currency pairs: idem.
Gezien bijna al m'n inkomsten in euro's noteren, investeer ik liever buiten de Eurozone.  Kwestie van niet alles op 1 paard te wedden.
Maar als de euro spotgoedkoop wordt, zijn er in de eurozone zeker "opportuniteiten", die ik me dan met deze euro inkomsten (hopelijk) nog kan veroorloven.