woensdag 21 maart 2012

Brussels Airlines

Het water staat hen (alweer) aan de lippen.
Ik vlieg graag met Brussels Airlines naar Afrika en dit zou de markt zijn waar ze nog een competitief voordeel zouden hebben.
Helaas, ook hier zijn ze niet meer competitief.   Voor de bestemming die mij interesseert, leveren online booking websites niet eens quotes meer af (tenzij op pagina 10 of zo, voor een prijs waar je elders business class vliegt). 
De moedermaatschappij Lufthansa is ook niet erg netjes, want voor zowat alle bestemmingen (ook in Afrika) onderbiedt de moederfirma (of 1 van haar vele dochters) steevast Brussels Airlines. 
Erg moeilijk om dan nog klanten te overtuigen.
Voor Afrika bestemmingen onderbiedt KLM/Air France hen meestal gevoelig,  maar vooral concurrentie van buiten de EU doet hen de das om. Turkish, Emirates, Qatar, enz bieden hoogseizoensvluchten aan voor bijna de helft van wat Brussels aanrekent.   OK, met een overstap in Istanbul, Dubai of Doha - soms met vele uren pauze.  
Voor mij althans is dat minder erg dan honderden euro's teveel te betalen. 
Uit het sabena tijdperk herinner ik me dat de firma zich hopeloos vastreed in olieprijs hedges en zware gokken - hopelijk levert Lufthansa hen hier broodnodige expertise. 
Doch een verlies van 80m Euro, laat ook op dit vlak niet veel goeds vermoeden.
Tenzij de olieprijs totaal onderuit gaat, zie ik de toekomst voor deze onderneming somber in.   Niet al te erg want de firma wordt elke dag een beetje meer overbodig. 
 Update: de frut bevestigt mijn vermoeden in verband met de olieprijs. 40m Euro verlies door gestegen kerozine.  Sommigen zullen het nooit leren.
Dat ze ook de Ivoorkust & Senegal aanhalen, da's m.i. praat voor de vaak. Het wegvallen van een bestemming opvangen met verhoogde trafiek naar enkele andere, zou voor een goed bestuurde luchtvaartmaatschappij geen onoverkomelijk probleem mogen zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten