vrijdag 30 maart 2012

een boek

Bijvoorbeeld dit: Unfair Advantage 


De auteur maakt enkele erg goede punten over wijze investeringen en hoe de meeste tax systemen op maat van investeerders gesneden zijn. 
In de USA kennelijk nog meer op maat van real estate investeerders en banken dan ik voor mogelijk hield.  

Hoewel hij vaak in herhaling valt, vond ik het toch een fascinerend boek.  
Vele dingen wist ik wel, maar hij bekijkt deze dingen vanuit een totaal ander perspectief. 

Punten waar ik moeite mee heb:
Ik haat schulden, hij houdt ervan en ze maken hem rijker, via de taxman en zijn duizenden huurders. Enfin, hij houdt van non-recourse debt. Daar raak je in Europa net iets moeilijker aan.
Ik heb het niet zo voor sales people, hij heeft voor Xerox gewerkt om de beste salesman te worden.
Hij gelooft dat technische analyse extreem nuttig is om de toekomst te voorspellen, ik hoop dat mijn gezond verstand me niet in de steek laat en blijf inzien dat het brol is.
Ik denk dat geluk de grootste factor is, hij weet 1000% zeker  dat zijn financiele kennis en discipline hem erg rijk maakten.  Geen woord over luck & randomness. 
 Over z'n mislukkingen gaat hij erg vlot heen.    
Taleb heeft dit typetje wel vaker beschreven, het blijkt erg moeilijk om geluk van skill te onderscheiden, zeker als het over jezelf gaat.

Bescheidenheid staat zowiezo niet in zijn woordenboek.  En hoe hij het belang van cash flow combineert met een maandelijkse aankoop van zilver & goud, zal wel eeuwig een paradox blijven.

Echter, ondanks alles blijft het een erg nuttig boek.   Blij dat ik het gelezen heb.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten