woensdag 7 maart 2012

retailers

Update:  het oorspronkelijke artikel bevatte foute gegevens. Nu up-to-date gebracht (1 juni 2012), en hopelijk met de correcte gegevens.



In deze post legt John Hempton o.a. uit hoe hij warenhuizen bekijkt.
EV/ Sales  enerzijds,  en  het aantal dagen verkoop voordat de rekeningen betaald worden (365*(trade payables/sales))
En een blik op het inventarisbeheer.

Een "normalere" metric voor Retailers is de bepaling van de Cash Conversion Cyclus. Dit om na te gaan hoeveel tijd er zit tussen het betalen van de goederen aan de leveranciers en de verkoop aan de klanten. 
In de beste zaken krijgt de winkel zijn geld voordat hij de fakturen betaalt.   Ik hanteer in wat volgt dus ook deze werkwijze volgens Pat Dorsey. 

 

  1. Laat me een keer kijken naar Colruyt.  Ik gebruik de  cijfers van Reuters.com
    Enterprise value:  5,25 Miljard euro  (volgens google finance op 1/6/12)
  • Sales :  7,280miljard euro /jaar.   
  • EV/Sales = 0.72  
Dit is duur,  buiten de maximum range die John Hempton  hanteert. 

  • Hoeveel leunt Colruyt op zijn leveranciers?  Hiervoor kijk ik naar het jaar rapport:  trade payables 918m Euro.   Dat zijn uitstaande facturen ter waarde van 61,5 kalenderdagen.
  • Hoeveel inventaris heeft Colruyt nodig : ca. 34,5 dagen.
Alles samen heeft Colruyt een Cash Conversion Cyclus van -3.3dagen. Dat wil zeggen dat Colruyt drie dagen eerder betaald wordt voordat het de goederen zelf betaalt.



2. Ter vergelijking, Delhaize.

  • Enterprise Value (op 1 juni 2012): 5,574Miljard Euro
    Sales ca. 21,2miljard euro
  • EV/Sales = 0,26    
Goedkoop, Delhaize krijgt serieuze klappen de jongste tijd.

  • Trade payables? 1665m Euro   of 29,3 dagen verkoop.
  • Als we kijken naar  trade payables/cost of goods.  Dan kom je op ca 42dagen uitstaande fakturen.
  • Inventory turn.  Delhaize heeft ongeveer 36.8dagen inventaris gestockeerd.
Alles samen kom je aan een vrij goede cash conversion cyclus, maar minder goed dan Colruyt:  Delhaize betaalt z'n facturen ca. 6 dagen voordat de goederen betaald worden door de klanten.



3.      Ahold, ter vergelijking:
  • Sales 30,271Miljard Euro
  • EV: 12,187Miljard Euro
  • EV/Sales =  0,40
Duurder dan Delhaize, goedkoper dan Colruyt.
  • Payables 2,436Mlrd  =  29,3 dagen tov Sales.  Of 39,8 dagen tov cost of goods
  • Inventarisbeheer? hier is Ahold erg goed, met slechts 23dagen inventaris.

Alles samen heeft Ahold de beste cash conversion cyclus van de drie, namelijk -7,5dag.  Ahold heeft dus de cash al binnen en betaalt pas een week later de fakturen.
4. Tesco is erg goed wat betreft inventarisbeheer, met een twintigtal dagen in de inventaris. Echter, ze hebben heel wat receivables uitstaan zodat de cash conversie cyclus op +8 dagen landt. Wellicht omdat ze zelf voor bank spelen en krediet verlenen.
5. Amazon is het gemeenst t.o.v. zijn leveranciers.  Als je een faktuur naar Amazon stuurt, kan je meer dan 100dagen wachten vooraleer je je geld ziet, ongeveer 50dagen nadat AMZN het zelf verkocht heeft.
6.  Aan het andere eind van het spectrum heb je firma's als Sligro, met een Cash conversion cyclus van meer dan 27 kalenderdagen, maar een EV/Sales =0.40 zoals Ahold.  
Best toeval, de waardering is gelijkaardig (ook wat betreft EBIT/EnterpriseValue) maar Ahold slaagt erin om maar liefst 35dagen (-7.5 versus +27.5) eerder cash te innen voor de verkochte waren dan Sligro.  

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen