maandag 23 april 2012

bull's eye, little book

Over het weekend heb ik dit boekje gelezen. 
Vond ik het de moeite waard?  Nee, eigenlijk niet.  De basis van z'n theorie baseert op een of andere long wave, die al 200jaar "werkt",  en nu zitten we in een secular bear market, die nog een jaar of zes, zeven zal aanhouden.   Die wave werkt omdat hij toch ook wel gebaseerd is op de fundamentals van een economie.
OK, statistisch gezien is er 1 kans op 25 dat alle correlaties gewoon toeval zijn.
De auteur ziet zichzelf ook als profeet, en citeert enkele "rake" voorspellingen uit zijn rijkgevulde carrière als newsletter schrijver.
Geweldig.
Wat kunnen we tegen de secular bear market  doen? 
Een investeringsclubje oprichten, met gelijkgezinden en over investeringen praten.
 Dan goedkoop gewaardeerde bedrijven zoeken en kopen,  plus een beetje goud kopen  "insurance", en momenteel ook als "investment". 


Nu, als zijn stelling over de secular bear market klopt, zitten we met een dalende trend, met jaar na jaar ca.50% kans op ups en evenveel kans op downs. 
Als dat zo is - en ik hoop het als netto spaarder van harte - dan heb je een scenario waarin Value Averaging (VA)de superieure strategie is.  Je koopt weinig bij de "ups" maar slaat volop aandelen in bij de "downs".

Een dag als vandaag, herinnert me daar opnieuw aan. Tot enkele weken geleden, was er  nauwelijks een koopje op de beurs te vinden.  Gelukkig gebood VA mij om niet te veel in te slaan, integendeel. 

Nog enkele dagen zoals vandaag, en het regent koopjes waarbij VA me dwingt om ze in te slaan, een extra grote portie zelfs. 
Prachtig toch?

  


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen