donderdag 5 april 2012

inflatie

 
Stel dat je waanzinnig veel angst hebt voor inflatie, zoals nogal velen op deze planeet.
 
Waarom zou je dan kilo's edelmetaal kopen?
 
Omdat het zijn "echte" waarde zou behouden.  Euh, uitgedrukt in fiat currencies, varieert die "echte" waarde kennelijk nogal de jongste 10 jaar. 
 
 
Nu snap ik dat verhaal niet goed, vooral als het erom gaat aan koopkracht te winnen.   Ik zou het een beetje snappen als men erg veel geld ging lenen (dat toch waardeloos zal worden) om daarvan edele metalen te kopen.    Dan krijg je de koopkracht quasi gratis. 
 
Nu, daar krijg je meteen een probleem. Het is niet makkelijk om pakweg een jaarinkomen te gaan lenen om edelmetaal te kopen.  De banken houden niet van het onderpand dat je geeft.
 
 
Zo land ik automatisch bij de tweede voor de hand liggende inflatie-hedge :  vastgoed.   Hier kan ik wel met inbreng van een beetje eigenkapitaal erg veel lenen, en dit vastgoed verhuren.  De huurders betalen hopelijk de interest van de lening af, en het kapitaal betaal je af met steeds minder waardevol papier geld, terwijl de huur jaarlijks kan indexeerd worden. 
 
Echter,  ik hou ook rekening met het omgekeerde scenario, een pijnlijke de-leveraging, en erg veel giraal geld (=commerciele bank geld)  dat uit het monetair systeem verdwijnt terwijl de politiek de centrale bank afstopt om dit tekort goed te maken.  
Voor wat het waard is, Barclays denkt dat de hoeveelheid kredieten die niet doorgerold dreigt te worden in de Eurozone... 3000miljard bedraagt.  
 Deflatie is het onvermijdelijke gevolg, net als in Japan.
 
In de USA zal Bernanke dit nooit toelaten - hij heeft teveel kritiek gegeven op de Japanse centrale bank.
 
Maar als het in Europa wel realiteit wordt, kan zo'n vastgoedlening in afwachting van de grote inflatie me nekken.  
Ik geloof niet dat de Duitse politiek de ECB zal steunen voor een verdrievoudiging van de uitstaande speciale 1% kredieten.
 
In dat scenario ben je met edelmetaal aan het verkeerde adres. Dat wil helemaal niemand bezitten.
 
 
Daarom blijf ik aan de zijlijn staan in beide projecten,  en investeer voorzichtig in aandelen met een lage nood aan kapitaal en weinig schulden.  Het ontbreken van schulden helpt hen hopelijk door deflatoire tijden,  de lage nood aan extra working capital helpt hen bij inflatie.    
 
Enfin, in theorie toch...   In de praktijk kan het helemaal anders uitdraaien. 
 
   
 
   
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten