maandag 7 mei 2012

een juweel

 
Begin dit jaar heb ik iets gezegd over TIF (Tiffany's &Co).  Da's het dure deel van de handel.
 
Nu wil ik iets zeggen over het andere eind van het juwelenspectrum: het gesjacher met juweelachtige snuisterijen, kettinkjes, nep pareltjes, kortom alles wat blinkt en weinig kost.
 
Precies die dingen waar mannen een zenuwcrisis lijden als ze er naartoe gesleurd worden door hun partner, en waar vrouwen altijd wel iets vinden wat ze moeten hebben doch nooit zullen dragen. Of erger, helaas wel zullen dragen.
Het gaat dus om een handel die voor mijn part meteen failliet mag gaan. Ik zou er geen medelijden mee hebben.
 
Doch tot het zover is, wil ik er best in investeren om mee te genieten van de ergernis, tenminste als de getallen kloppen.
 
En dat doen ze.  EBIT marges van bijna 20%,  een P/E onder de 10, en een dividend rendement van >7%.   Schuldenvrij, en 1/3 van de marktwaarde is harde cash. 
Mocht de Greenblatt zeef ook europese firma's bevatten, het was een grote kanshebber.  EY >20%, en Return on tangible capital ook.  
 
Waarom noteert de firma dan zo goedkoop?  Effectief  30% goedkoper dan een jaar geleden?
 
Geen idee, mogelijk vanwege licht dalende omzet, veel omzet(daling) in beroerde zuid-europese markten, en een dividend dat na 4 jaar met een euro moest verminderd worden.
 
Het gaat om Bijou Brigitte modische Accessoires AG  , momenteel 66 é 67 Euro waard, met een dividend van 5,5Euro (uitgekeerd in Juli).
 
 
Als het aandeel de komende maanden nog wat goedkoper wordt, kan ik me best voorstellen dat ik een positie inneem, liefst ex-dividend.
 
 
Disclosure: none
 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen