maandag 14 mei 2012

Hoe, part two

 
Op algemeen verzoek: hoe selecteer ik aandelen ?
 
1)  Ze moeten erg laag gewaardeerd zijn en erg efficient zijn - hiervoor vind ik Greenblatt's EBIT/Enterprise Value  en Greenblatt's adjusted ROIC een fijne methode (*): Magic-Formula-Investing .
 
De aandelen die op het officiele MFI screen blijven liggen, bespreek ik hier wel eens. Sommige vind ik fijner dan andere, dus sommige volg ik op, andere niet.  Degene die ik wil opvolgen, gaan in de schaduwportefeuille.  De andere volg ik ook wel op, maar veel minder frequent.
 
Voor niet-USA aandelen, net hetzelfde, alleen moet ik daarvoor een "database" aanleggen en zelf die parameters berekenen.  
 
Dat kost een hoop meer werk, daarom dat er veel minder niet-USA bedrijven in de schaduwportefeuille zitten. 
 
 
2)  Bedrijven met een economic moat (**).  Die altijd geld verdienen, bijna ongeacht de economische malaise.  Velen zitten al in Buffet's portefeuille (bv. AXP, MA, KO )  sommige heb ik zelf toegevoegd (TUP, ADM, V, enz).     
Sommige behoren tot beide categorieën (bv. MHP, DNB) 
 
 
Ik heb geprobeerd om het googledoc met achtergrond kleurtjes aan te passen om dit idee weer te geven.  
 
 
Nu de hamvraag: "werkt" mijn methode?   Mijn eerlijk antwoord: "Geen idee".  
Het systemisch, statistisch risico is uiteraard groter dan puur index investeren.
Het risico op permanent verlies van kapitaal is mogelijk iets kleiner dan gemiddeld (is mijn intuïtie - kan ik niet bewijzen) maar ik vermoed dat het mechanistisch investeringsproces op basis van Value Averaging het geheel robuuster maakt ( gezien dit de zwakste schakel, me myself und I, quasi uitschakelt en me op automatische piloot tot aankoop of verkoop dwingt). 
 
 
(*) Als je niet weet wie Joel Greenblatt is en welke parameters hij gebruikt, dan is dit boek verplichte lectuur .  
(**) Als het concept economic moat niet bekend is, is dit verplichte lectuur .     
 
 
Disclosure: none.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen