woensdag 9 mei 2012

hoe

Hoe selecteer ik m'n aandelen?
Een paar posities accumuleer ik omdat het sectoren betreft die ik erg goed ken.  
Andere posities werden ooit geselecteerd omwille van de efficientie van het bedrijf, meestal omdat ze op het officiele MFI screen zijn blijven liggen (USA) of door eigen number crunching (buiten USA).
Op het moment dat ze op m'n radar komen en goedgekeurd worden, steek ik ze in een schaduwport. Een dividend helpt om in die schaduwport te raken. 
En ik wacht af. 
Op het moment dat ik value averaging gewijs aandelen dien te kopen,  bekijk ik :
1) hoe sterk de euro is en bepaal dan in welke zwakke(re) munt er gekocht wordt;
2) welke ooit "goedgekeurde" aandelen het hardst gezakt zijn (eerst in de eigen port!) 
3) de getallen en bedrijfsinfo opnieuw.
Het aandeel dat dan nog overblijft, wil ik best kopen.
Hoe selecteer ik ETF's?  Ofwel een Vanguard total market ETF  ofwel een country ETF die bijzonder hard gedaald is in de jongste maanden.  Dit is hierbij een enorme hulp, ttz. als CONTRA-indicator, samen met bv. de 52W low parameter. 
Update:  hier het tweede deel  en het derde deel van deze post. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten