maandag 18 juni 2012

Special situation

Sara Lee verdwijnt.
 
SLE kan je vandaag kopen aan minder dan 19$.
 
Binnen tien dagen krijg je voor 10 aandelen SLE :
 
1) tien aandelen DE Master Blenders, noterend op Damrak vanaf 9 juli.
 
2) 30$ special dividend  (bruto)
 
3) 2 aandelen HSH (Hillshire Brands), noterend in NY.
 
 
Dit is een unieke special situation. Geen mens weet hoe bestaande SLE aandeelhouders/fondsen aankijken tegen een aandeel in Amsterdam. Dumpen zij massaal? Of kopen Europese fondsen massaal DE ?
 
Wat ik interessant vind, is dat het aandeel SLE met 3$ opveerde, toen het special dividend bekend gemaakt werd.  Amper 2 weken later, is die 3$ opnieuw van de koers gegaan.
Die 3$ krijgt de koper vandaag dus "gratis".
 
 
Tegelijk is al bekend dat DE Master Blenders vandaag virtueel noteert @8,5Euro  (=ca. 10.62$ )
 
En we weten ook dat Hillshire Brands ongeveer voor de helft vd Sara Lee omzet zorgde - maar minder winstgevend was).  
 
Afin, in de (welicht absurde) veronderstelling dat de koers van DE niet echt beweegt,  kan je nu pro forma stellen dat de markt HSH op amper 5,38$ (of 26,9$ post reverse split) waardeert. 
 
Ik heb geen mening over de fundamentele waarde van deze bedrijven, behalve de banaliteit dat het respectieve management zich nu in de eigen core business kan verdiepen. Dat lijkt me hoognodig.
 
Maar ik heb aandelen SLE gekocht omdat deze special situation me interesseerde. 
Ik heb geen grote verwachtingen, maar aandeelhouderschap houdt me er alvast met de neus bovenop. En hopelijk leer ik wat bij.
 
 
 
 
 
 
 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten