dinsdag 21 augustus 2012

Most important thing

Volgens Howard Marks - welgekend onder de Value Investors -  is 1 van de belangrijkste kenmerken van een goed belegger de gave om in meer dan 1 dimensie te kunnen denken.
Hokjes denken en wat na-apen wat anderen geschreven hebben, zal wel tot beter dan gemiddelde resultaten leiden (gezien de gemiddelde speculant niet denkt en maar wat op rood of zwart gokt) - en da's op zich al uitstekend.

Een pracht van voorbeelden vind je hier en hier
Laat ons al aannemen dat de auteur een waarde belegger in de geest van Graham & Buffett. Helaas past hij dit enkel en alleen toe op het gebied van de aandelen, van Dame's tot pionnetjes. 
  
Voor de grootste kapitaal allocatie in het gemiddeld mensenleven, de aankoop van een woning, gelden andere regels:
"Voor alle duidelijkheid wil ik wel even stellen dat ik met "portefeuille" enkel het aandelengedeelte bedoel. In de eerste plaats zou ik iedereen aanraden om eerst eigenaar te worden van uw eigen woning vooraleer U gaat overwegen om te beleggen in aandelen".

Zodus een eigen hut is altijd het belangrijkst, dit moet men eerst bezitten vooraleer men aandelen koopt, blijkbaar regardless of price.
Iemand die niet in hokjes maar in meerdere dimensies denkt, moet er in de eerste plaats op toezien dat hij zeker niet 20-30 jaar lang teveel betaalt voor een liability als een hoop stenen en wat cement. Ook dàt is value investing. 
 
De tweede link, over de 5 aandelen om "nu" te kopen, daar ontbreekt ook een tweede dimensie.  Het zijn stuk voor stuk Europese bedrijven, noterend in euro's.  En we spreken over augustus 2011, dwz er was een stevige correctie aan de gang op alle beurzen, ook in de rest van de wereld, en dat terwijl de Euro enorm sterk was (op moment van schrijven zelfs 1,4425$ !!!).  
Het was 1 van de slechtst denkbare momenten om in 5 Euro aandelen te stappen.   

....
 
Voor alle duidelijkheid, ik ben blij dat er nog iemand value investing artikeltjes post in de nederlandse taal, en ben het voor 99% eens met de inhoud van die artikels.
Alleen vergeet men de opportunity cost dimensie wel eens.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen