woensdag 19 september 2012

alpenbedrijf

Compagnie des Alpes (EPA:CDA)
 
Disclaimer:  ik heb de reuters.com data gebruikt - en de *Annual* data zijn nogal verschillend van de *interim* data (curieus: deze laatste dekken ook 12maanden af) . 
Ik baseer me op de interim data - gezien die beter overeen komen met de schuldenpositie op de balans. 
Eigenlijk zou ik de annual reports moeten opsnorren om zeker te zijn.  
Echter, ik ben gewoon te lui.
 
 
Soit, de business is zeker niet slecht.  Ski resorts kan je niet zomaar bijmaken, dus daar ligt een moat rond (beter nog: een bergketen!). 
Pretparken is een ander verhaal, hoge capital expenditures en vaste kosten, maar als alles meteorologisch meezit, druk je cash. 
 
En dat blijkt ook uit de cijfers, operating marges van minstens 10%,  en ook gemiddelde free cash flow/sales van 10%.     
De extra aankopen leveren ook proportioneel omzet op, dus de cash zou tegen hetzelfde rendement kunnen geherinvesteerd worden. 
 
 
Helaas, hier komen we aan bij het zwakke punt van het management: kapitaal allocatie.   De boekwaarde/aandeel van het bedrijf is al jaren quasi constant, terwijl het aandeel momenteel meer dan 50% onder boekwaarde noteert. En al jarenlang op of onder boekwaarde. 
Het zou voor de hand liggen om eigen aandelen in te kopen voor minder dan 50cent/euro (en ook omdat het bedrijf momenteel aan een EBIT/EV noteert van dik 10%), doch het management geeft zelfs extra aandelen uit (2009), en betaalt een riant dividend. 
 
Dit lijkt aandeelhoudervriendelijk, doch uitsluitend voor zij die niet verder denken dan hun neus lang is, en voor wie second-level thinking een illusie zal blijven.   
 
 
Opgepast: confirmation bias alert!  ik heb het niet voor Franse managers & hun management stijl. Dus al wat slecht is en in m'n kraam past, pleeg ik uit te vergroten. 
 
 
 
Disclosure: none.
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten