donderdag 13 september 2012

Geruisloos II & III

In opvolging van deze post ,  een woordje over Eli Lilly (LLY) en Raytheon (RTN).
  • Big Farma, LLY is vooral een referentie voor psycho-pharma en heeft een redelijke voorsprong op de concurrentie - ook al zullen niet alle verlopen(de) patenten tijdig vervangen worden.
Doch de moat blijft bestaan, ruime marges dus en een ROE van 30% in 2011.  De boekwaarde per aandeel, is sinds eind 2008 meer dan verdubbeld.
De balans is in orde, er wordt een massa free cash flow gegenereerd. 
Dit bedrijf doet gewoon wat het altijd deed en doet dat doorgaans heel erg goed. 
Het was destijds ook een MFI bedrijf, misschien nog steeds. 

Het aandeel is wat gestegen, vooral in Euro's en inclusief dividend:   35% of zo sinds aankoop een jaar geleden. Aan 13 keer winst zie ik geen enkele reden voor een verkoop.
Pas als ze op grote schaal gekke overnames gaan doen, zou ik gaan twijfelen.


  • Wapentuig, RTN.  Gediversifieerd en enorme competitieve voordelen in al wat ze doen.
Het aandeel noteert net als MDP dik 60% hoger dan een jaar geleden, maar nog steeds aan amper 10 x de winst, en dat met een ijzersterke balans.
Ze weten niet goed waar ze met de excess cash moeten blijven, dus kopen ze al enige tijd eigen aandelen in. 
Deze praktijk is een randgeval (aan 2x tot 2,5 x boekwaarde- ongeveer de pijngrens voor mij).
De boekwaarde per aandeel neemt niet dramatisch af -men zit nog boven het niveau van 2008/2009,  met 17% minder aandelen in omloop.  Wiskundig gevolg: ROE > 20%.
RTN is nog steeds een MFI aandeel.
Hun grootste klant zal wel Uncle Sam zijn, en die heeft z'n eigen financiële moeilijkheden - maar gelooft iemand ernstig dat er opeens veel minder uitgegeven zal worden aan dergelijk materieel?  

Wel, mij niet gelaten - van mij mag de wapenindustrie morgen volledig verdwijnen en het pacifisme mag de wereldbol veroveren. 
Het verlies dat ik dan boek op dit aandeel, is een prijs die ik daar graag voor zou betalen.

  • Tot slot, wat hebben deze 3 bedrijven gemeenschappelijk?  Ze hebben sinds een jaar geleden hun dividend verhoogd en ik hou ze alledrie gaarne bij.


Disclosure: long MDP, LLY, RTN

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen