dinsdag 13 november 2012

Uit de schaduw

Zoals men in de schaduwportfolio  kan zien, komt er beweging in de zaak.   Maandenlang was er nauwelijks een firma of twee wiens aandelenkoers met 20% gezakt was.
Momenteel tel ik er tien, zonder rekening te houden met wisselkoers-effecten.  
  • Voor sommige ziet de toekomst er mogelijk slechter uit (ASYS, GTAT, SMA Solar, WBMD) wegens diverse omstandigheden (Solar sector, Health besparingen in de USA,...), sommige toonden slechtere resultaten (ARO, PBI) en  voor andere zijn de koersen gewoon gezakt, ADM en DECK bijvoorbeeld. 

  • Er zijn nog vele MFI firma's die goedkoper werden maar die ik niet echt opvolgde: alle for profit education in de USA ( APOL, STRA, CECO, DV, enz enz).  Ik snap er te weinig van. Voor zover ik het begrijp, kwamen de vette winsten uit het verleden recht uit Uncle Sam's credit facility, en ziet het er naar uit dat het studentenkrediet veel minder rijkelijk zal vloeien en zelfs de accreditaties in het gedrang komen.
  • Strayer (STRA) vond ik nog de beste, omwille van hun track record en ook wel wegens hun 6,5% dividend.  Doch gisteren kwam ook aan dit sprookje een einde: minder inkomsten, veel minder EBIT en schrapping van het dividend.
 Ik ga er gewoon afblijven. Dit is uiteindelijk gokken op het succes van de lobbyisten in Washington. En aan de andere kant van de trade staat/stond Jim Chanos.  Er zijn slimmere manieren om door het leven te gaan.    
  • Een contraire actie:
Ik heb GTAT bijgekocht @3.76 , ze noteren nu ergens aan hun cash waarde (omdat ze net heel wat convertible bonds hebben uitgegeven), en ik denk dat ze de afslachting in de fotovoltaïsche wereld kunnen overleven, al zal ik er wel een stevige maag moeten voor hebben, en een lange termijn horizon.    

Toegegeven:  dit is ook gokken.   Momenteel is solar power bijna competitief, als de olieprijs valt, is het over and out.  Maar als de sector blijft bestaan, chinese subsidies of niet, zal de overlevende toch direct of indirect bij GTAT langs gaan om broodnodig goedkoop polysilicon te verkrijgen.

Tja, het regent bankroeten in de sektor, het bloed vloeit figuurlijk door de straten.  Het lijkt me dus een goed moment om de exposure te vergroten.   De tijd zal uitwijzen of het de juiste beslissing was.

  • Een potentiele contraire actie:  Mobistar  onder de 20Euro - need I say more?
 Disclosure: long Mobb, GTAT