dinsdag 13 november 2012

What if ...?

Helaas kan ik niet in de toekomst zien. Zelfs geen minuut.

Onzekerheid troef dus. 

Gezien ik weet dat ik niet weet, maar vooral geloof in bepaalde hypothesen,  zal ik mijn positie meestal hedgen, indien mogelijk en betaalbaar. 

 Op de beurs is dat voor mij makkelijk. Ik geloof in B&H, in inefficient markets, value investing approach, liefst in een goeie business.  Hedgen is makkelijk, ik koop gewoon een deel index trackers. Dus ALS de EMH klopt en nadenken zinloos blijkt, profiteer ik toch een heel stuk mee.

Maar hoe werkt het omgekeerd? Hoe kan een EMH adept zich hedgen?  Die moet daar dan evenveel tijd en moeite insteken dan value investoren, anders vind ie de mispriced situaties nooit.   En dat voor een kleiner deel van de portfolio?  Good luck. 

Buiten de beurs is het allemaal veel ondoorzichtiger. 
Ik moest eraan denken toen ik dit http://teljecenten.be/jezelf-iets-gunnen-neuuuuuh/ las.  Waar we allemaal nogal mee sukkelen is: 
We ontzeggen ons eigenlijk heel wat consumptie nu, maar what if we are wrong? Wat indien we er straks niet meer zijn en de uitgestelde consumptie afgestelde consumptie wordt? Of als we onteigend worden, slachtoffer van fraude, enz.?

Een manier om ermee om te gaan, is hedgen: af en toe een gigantische splash van impuls aankopen, genre Al Pacino in "scent of a woman".
(I wish!!) 

Een andere is een dosis cognitive dissonnance, zoals De auteur in het gelinkte artikel, waarbij men zich wijsmaakt toch eigenlijk alles te hebben wat men zich zou kunnen wensen en we ons niks ontzeggen. Die druiven zagen er misschien wel lekker uit maar ze waren toch zuur...

Een rationele balans & hedge strategie vinden, is imho wreed lastig. Enfin, ik heb 'm alleszins nog niet gevonden.