vrijdag 25 januari 2013

Magic Formula, vergeet het ...?

 
Joel Greenblatt's idee wordt onpopulairder met de dag.
 
Het lijkt erop dat zijn magic formula investing systeem (MFI) niet "werkt", en velen zijn met goede moed eraan begonnen, hebben erg nauwkeurig opgevolgd wat er allemaal gebeurde,
en zijn tot de conclusie gekomen: Het werkt echt niet.
 
 
 
Wat denk ik ervan?
 
Enerzijds is de basis-idee goed, het zit rationeel in elkaar. 
Bedrijven met een hoge return op geïnvesteerd kapitaal (ROIC en/of ROA) en een lage waardering (EBIT/Enterprise Value > 10%)  hebben het potentieel om het waanzinnig goed te doen in een inflatoire omgeving (weinig kapitaalintensief), en een bounce omhoog is mogelijk bij de eerste goede nieuwtjes na een lange reeks van slecht nieuws.
 
 
Nu, we kennen al 5 jaar geen inflatoire omgeving, we kennen disinflatie tot deflatie. Het inherent voordeel van "asset light" bedrijven komt er niet uit.
 
 
Anderzijds is Greenblatt niet alleen auteur, hij is ook een briljant verkoper. Hij verkoopt zijn produkt (magic formula fondsen), en als asset manager wordt hij natuurlijk meer betaald als er meer investeerders toehappen. 
Dat zet alle zelfverklaarde "winsten" en successen in perspectief, namelijk dat van verkooppraatjes. 
 
 
Wat ga ik doen?  
 Ik ben er nog niet in geslaagd om in 20 MFI bedrijfjes (te zelfder tijd) te investeren, dus ik heb z'n methode in feite nooit getest. 
 
Ook zie ik het nut niet in om iets al na 1 jaar te verkopen.  
 
Ik zal de MFI zeef blijven gebruiken om bedrijven op te pikken, op te volgen, te analyseren en eventueel erin te beleggen. 
 
 Waar ik wellicht verschil van de gemiddelde MFI belegger, is dat ik het niet erg vind dat een gekocht aandeel verder daalt.  Dat is gewoon een kans om de aankoopprijs te drukken.
  
Ook heb ik de aankooppunten "gemechaniseerd",  ik ben enkel op de markt aktief als ik volgens m'n value averaging plan moet kopen.
 
Nog een verschil, de S&P500 verslaan in periodes van 365 dagen, interesseert me niet.   Het is aan de finish dat de prijzen uitgedeeld worden (en dat is hopelijk nog heel ver weg). 
 
 
 
 
 
 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen