maandag 11 maart 2013

een dom boek

Als boeken van Taleb meestal bekend staan als intelligente lektuur, wat is dan de tegenhanger?
Wat is dan domme lektuur?
 
Boeken die het omgekeerde prediken misschien?   Zoals Ferris met zijn "4 Hour workweek".
 
Zelden of nooit me zo geërgerd aan iemand die compleet fooledbyrandomness is. Een uitstekend verkoper, dat wel,  waarvan ik vrees dat hij honderden, zo niet duizenden levens verwoest heeft
met zijn achterlijk advies.  Om het in Taleb's termen uit te drukken is zijn advies:  je job van mediocristan naar extremistan te verhuizen.  
 
In essentie is het advies voor een 4 uur werkweek: schrijf een wereldhit, een bestseller of doe een succesvol iets online.  
Want 1 x een zo'n hit scoren, en de royalties vloeien binnen voor de rest van je leven.   
 
Over de tienduizenden zoniet miljoenen die het geprobeerd hebben maar in de goot belandden, geen woord.  
 
Het boek is dus 1 langerekte lijst voorbeelden om de denkfout "survivorship bias" uit te leggen.
 
Het woord luck komt nooit voor.  Zoals gezegd, fooledbyrandomness tot de oneindige macht.
 
 
Wat heb ik spijt dat die verkoper geld aan mij verdient  (want ik heb z'n boek nieuw gekocht).
 
 
 
 
 
 

1 opmerking:

  1. Zijn nochtans vriendjes in't echt. Alhoewel Ferriss het volgens mij zelf wel begrijpt, is een pure verkoper.

    Zijn boek "the 4 hour chef" is trouwens wel de moeite waard, al moet je er de overdrijvingen bijnemen (niemand leert een taal, zelfs op primatenniveau, in een halve dag, zoiets bestaat niet)

    BeantwoordenVerwijderen