vrijdag 1 maart 2013

een verbeterd idee

 
In den beginne had ik een blogpost hier (nov '11) met de titel "correlaties". 
 
Ik schreef toen naar aanleiding van een interview met een hedgie (wellicht Dalio): 
 
"The gold standard in investing is having 15 non-correlated income streams".
Zo simpel is het. Geniaal in zijn eenvoud.   Want inderdaad, als je 15 niet gecorreleerde bronnen van inkomsten hebt,  heb je een zekerheid dat je altijd wel een gemiddelde gaat verdienen.
 
Na enig gepieker, ben ik erop gekomen dat wellicht huurinkomsten wereldwijd niet gecorreleerd zijn: 
De kost/huur van een gebouw in Singapore heeft niks te maken met die in Engeland, Spanje, Brazilië, Australië, enz.  
Alleen, het is praktisch een beetje moeilijk om met een erg beperkt kapitaal in elk van die landen huisjes te kopen en ze verhuren.
Gelukkig hebben de investment bankers daar iets op gevonden: REIT's, Real Estate Investment Trusts.  Die betalen 90% van hun netto inkomsten uit.
En ziedaar, mogelijkheden voor inkomstenstromen uit bestaande REIT's:
  Australie 
  Canada
 Hong Kong (bv.  The Link  of Regal Real Estate )
 Frankrijk ( bv. Gecina)
Singapore ( Suntec ; A-REIT; CDLHT ; Plife REIT;...)
Engeland:  (Hammerson; British land; Derwent; SEGRO ...)
U.S. (Vanguard REIT ETF , en nog vele meer...).   
 
 
Kennelijk was ik ontevreden over de tekst, want bij een opkuis heb ik de post verwijderd.  Ook de genoemde REITs heb ik nooit opgevolgd, dat waren gewoon de eerste zoekresultaten van google...
 
 
Waarom hem opnieuw opvissen?  
 
Wel, ik schrok op uit m'n winterslaap toen ik deze thread over JS Bach diagonaal doornam -een erg leerzame thread, zelfs voor cultuurbarbaren zoals ik.
Tenminste gedeeltelijk gaat het over "real things" = gebouwen, grondstukken, hotels, enz. die wereldwijd verspreid zijn.   Niet beheerd door REIT's, maar door holdings en dergelijke.
En in het bijzonder gaat het dan over de "asset plays" in de sector, firma's met veel meer assets dan je op het eerste zicht zou vermoeden.
Ik verkies eerder (free) cash flow machines boven asset plays,  maar voor de juiste prijs, ben ik wel te overtuigen.
 
 
Er is zelfs een minieme overlap met een post van mij, gezien Texaf hier al wel eens aan bod kwam.  (Helaas kent de koers sindsdien slechts 1 richting en raakte m'n order nooit opgevuld).   
Een grotere overlap bestaat met de plantages en landbouw, gezien  ik nogal een fan ben van Amsterdam Commodities.  Handelshuizen hebben het voordeel tov plantages dat ze altijd (een beetje) geld kunnen verdienen en waarde kunnen toevoegen, ongeacht de prijsevolutie van de commodity in kwestie. 
Ttz, de goede handelshuizen toch! 
Plantages hebben dan weer een hefboom, zoals mijnbouwers,  doch er is doorgaans meer capex nodig en in slechtere tijden kunnen die ook heel wat cash verbranden -hetgeen ze met slechte handelshuizen gemeen hebben ( Olam e.d.).    
 
 
Doch de grootste overlap bestaat met m'n opleiding, werkervaring in de tropen  en m'n privé investeringen, gezien ik wel eens een piepklein stukje van een gewezen plantage opgekocht heb om er zelf (een holding voor) Real Estate te ontwikkelen. 
En gezien dat pleegt te gebeuren in landen met hoge inflatie (10-20% p.a.), worden die dingen op de balans heel rap afgeschreven terwijl de nominele (en reële) waarde ervan blijft toenemen.  En nog belangrijker, de cash flow kan aan dezelfde ROIC herinvesteerd worden. 
 Blijkbaar ben ik dus niet de enige die dat doet. 
 
Enfin, hoe meer ideeën opduiken, hoe beter.  Degene die ik wel zie zitten, zwier ik eerst op een schaduwlijst in de hoop dat de prijs stevig  zakt, en dan blijft het een kwestie van
1) geduld
2) opportunity cost. 
 
 
Plus ça change, ...
 
 
 
 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen