vrijdag 15 maart 2013

vroeger...

 
Deze post viel me op, en vooral de openingszin : "Als ik nu iets moet bedenken dat ik anders zou doen, dan was het toch wel minder geld uitgeven in mijn jongere jaren".
 
Ik ben het daar fun-da-men-teel niet mee eens. 
 
Ik ben dan ook een zondagskind dat de hele tijd op de kosten van de ouders kon leven, en ik heb ervan geprofiteerd.  man man man.
 
Tegelijk heb ik tijdens mijn studies gewerkt, veel gewerkt en met veel plezier en dat kostte me alleen maar geld.  
 Als vrijwilliger dus. 
Jaren (in het bestuur van) jeugdbeweging, jeugdhuis, sportclub, studentenkring enz. gewerkt.  
Op het eind van elk zakgeld was er nog week over, maar who cares.  Altijd feest, elke dag wel in een kroeg met maten. 
Plus vakanties, decadente weekendtrips, you name it.
 
Wat heb ik er aan overgehouden?  
In volgorde van belang: 
-  maten, ondertussen verspreid over de globus   
-  talloze priceless ervaringen
-  mensenkennis, 
-  management skill 
-  destijds het getal op m'n bankrekening omgekeerd evenredig met m'n leverwaarden. 
 
 
En ook iets negatiefs: een diepgewortelde haat t.o.v. dikke gierigaards, bv. studenten die werkten en overstroomden van de cash, maar die bij de studentenkring/jeugdhuis  waren om de leden af te zuipen en andere voordelen in te "pikken".
De ergste soort hoor je dan enige tijd later opscheppen over hoeveel geld ze wel niet "gespaard" hebben, weliswaar op kap van de anderen. 
 
 
Iedereen is anders natuurlijk.  Zo kwam er een  familielid, student, enkele weken bij ons wonen tijdens een stage.  Ik gaf hem wat zakgeld en bergen tips ivm kroegen, alcohol & lokaal vrouwelijk schoon. 
 Op 't eind van de periode had ie niks uitgegeven, was nooit uitgeweest. Kan ik enkel hoofdschuddend "Tja" zeggen.
  
 
Hoe het later met mijn kinderen wordt, geen idee.
Ik hoop dat mijn kinderen genoeg kansen hebben om alles te doen wat ze wensen, maar niet genoeg geld om helemaal niks te hoeven doen. 
En ik hoop alvast dat ze van het leven zullen genieten.
 
Trouwens, ervaring is de beste leerschool.  Pas als je geld verloor in domme investeringen en aankopen, leer je in te schatten hoe fijn het is om goeie investeringen te plegen.
 
   

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen