woensdag 17 april 2013

centrale planners, editie Afrika

 
Stel, er is geen openbaar vervoer in en rond een grote stad.
 
Er is dus alleen privé vervoer:  je eigen voertuig of  fietsen, brommertjes, taxi's en gedeelde mini-busjes, en grote bussen.  Alles in privé handen. 
 
Met winstmotief, dus verlieslatende routes worden minder vaak bediend, hoogprofitabele routes krijgen meteen concurrentie tot eenieders winst gemiddeld de cost of capital reflecteert.
 
En op piekmomenten, kost het vervoer dus meer. 's ochtends en vlak na de kantooruren dus.  En met Kerst, als de volksverhuis naar de dorpen plaatsvindt.
 
Dit zorgt voor een massa werkgelegenheid, chaotisch tot en met,  grotendeels onbelast, en ook heel wat welvaart.  Incompetentie wordt genadeloos afgestraft, gezien de concurrentiedruk.
 
 
Maar het steekt natuurlijk de ogen uit van elke politicus. 
Ten eerste "voelt" die dat een vrije markt systeem "unfair" zou zijn wegens de ad hoc prijsveranderingen, ten tweede, belangrijker, wil hij een deel van de koek, en wil privileges kunnen uitdelen.
 
Dus denkt de politiek een mega-plan uit, men importeert 552 Bussen in een "public private partnership", en dit grandiose plan zou al die kleine prutsers uit de markt persen. Socialisme op z'n Afrikaans. 
 
En het gevolg:
 
 
 
Kennelijk hadden ze zelf al van in het begin angst dat ze niet competitief konden zijn, gezien men een monopolie wou op de bediende routes, en extra exclusieve wegvakken !
 
 
Werkelijk een blitz triomf van de vrije markt t.o.v. socialisme. 
 
ALS die grote bussen zoveel efficienter en goedkoper zouden zijn, dan zouden er zeker al enkele privé eigenaars dergelijke bussen gekocht hebben en schatrijk geworden zijn. Quod non.  
 
Let ook op de eerste zin:  cash management is een absolute nachtmerrie in een land waar geen enkele werknemer cash bezit,  zelfs al heb je maar 1 busje.
Er zijn massa's manieren om de eigenaar te frauderen. Nu, doe dit maal 100  of maal 522. 
 
De minibus sector ("taxi's genaamd in het artikel) hebben trouwens van in het begin gezegd dat ze die stadsbussen zouden wegconcurreren.  Dat was ook mijn idee.
 
En nu kunnen ze bij de deurwaarder koopjes doen en enkele bussen opkopen. 
 
 
De vrije markt kent nu eenmaal geen genade voor suckers.
 
 
 
  

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen