woensdag 29 mei 2013

ABC

 
 
1 van de lijstjes met beursgenoteerde firma's die ik bijhoud, heeft de titel "veilige haven".   Telkens ik die term tegenkom in de financiële pers of in posts van medebeleggers e.d.,  in combinatie met zogezegd erg veilige aandelen,   bekijk ik de firma's, en steek ze soms in dit lijstje.   Om een idee te geven van de gekke verzameling aandelen, ook het door de contraire stier "bombensicher" geachte FTP zit erin (momenteel -85% of zo). En een verdere zekere "tip" van dezelfde auteur, Sandridge Energy (-25%), ook.  Sinds het FTP debakel is de bron met tips helaas opgedroogd.
 
 
Als allereerste bedrijf, zowel chronologisch als alfabetisch, staat het Franse ABC Arbitrage, google ticker ABCA.  (link , momenteel @4.61Euro )
 
 
Het is 1 van de aandelen die sinds 2011 gevoelig gezakt zijn (al valt dat inclusief dividend in absolute cijfers nog wel mee), relatief gezien is ABCA echter vèr achtergebleven.
 
 
Is het desalniettemin een veilige haven?  Geen idee. 
 In principe is het een bedrijf dat profijt haalt uit marktinefficiënties, en heeft dus belang bij grote volaliteit, schokken, margin sales, enz. Sinds eind 2011 is elke markt echter de rust zelve, met rustige vastheid stijgend, elke rimpeling uitgewist door grote hoeveelheden centrale bank geld. 
 
De marges, de inkomsten, de winst, alles wordt daardoor veel kleiner en moeilijker voor een firma als ABC Arbitrage. 
 
Ze beheren ook fondsen, en dat brengt ook wat geld op, in de vorm van een management fee.   Dit is wel een groeiend gedeelte, maar veel minder groot dan de arbitrage activiteit.  Ironie: er werken blijkbaar 10x zoveel mensen bij Asset Management (>60) dan bij Arbitrage (6)!  Bij de winst is het quasi omgekeerd.
 
In afwachting op betere tijden, kan de aandeelhouder wel genieten van een sterke balans , en een vet dividend. Over boekjaar 2012 wordt gewoonweg de hele netto winst uitgekeerd, bruto vandaag 10%. Ook te verkrijgen in aandelen, als je de Franse roerende voorheffing wil omzeilen. 
Er loopt ook een aandeelinkoop programma.
 
En dan nog blijft er nog heel wat netto cash op de balans over (netto cash is vandaag 40% of zo van de MarketCap). 
 
 
Wat bevalt me verder nog, de insiders zitten bovenop heel erg veel aandelen, warrants en stock opties. Die mogen grotendeels pas uitgeoefend worden ver boven de huidige koers, én de hoeveelheid opties/warrants die mogen uitgeoefend worden zijn recht evenredig met de gecumuleerde netto winst over meerdere jaren (binnen ruime grenzen).
 
Contra:
-Ik kan onmogelijk beoordelen hoe ABC Arbitrage geld verdient. Ik kan de risico's voor dit soort hedge fund niet inschatten. Ik heb er geen flauw benul van, net als bij Oaktree Capital.
- Franse managers, opererend vanuit pays Hollande.  Het ene is enkel een vooroordeel, het tweede een echt nadeel. Ze schatten zelf in dat alle extra taksen hun 1miljoen euro gekost hebben.
 
Conclusie:
Gezien dit bedrijf een inkomstenstroom genereert die voor zover ik kan inschatten niet gecorreleerd lijkt aan m'n andere inkomsten , en gezien de huidige, lage waardering by all metrics, zou ik durven instappen - maar ik heb het (nog) niet gedaan. 
 
Doch ze gaan binnen enkele dagen ex-dividend, ik hou de koers in het oog.
 
 
Disclosure: voorlopig none.
 
 
 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen