donderdag 23 mei 2013

bedenkingen

 
Een artikel.
 
Mijn bedenkingen:
 
1. Men moet niet 1 asset uitkiezen, men kan in alle assets investeren en nog cash aanhouden.
 
2. Men moet niet alles op hetzelfde moment aankopen.  Je koopt pas (bij) als 1 of meer van de 4 goedkoop werden. 
Momenteel lijken ze allemaal wat prijzig,  dus heb je de laagste opportunity cost door het aanhouden en/of accumuleren van cash. Volgende kwestie: in welke munt?
 
Bij valuta werkt het natuurlijk op precies dezelfde wijze.  Soms is de USD goedkoper, soms duurder.   Ik koop liefst USD als ik (veel) meer dan 1,30USD per Euro krijg.  
 
Ik ben dan nog bijlange niet zeker dat ik op de bodem aan het kopen ben, maar als ik dan de timing van mijn aankopen vergelijk met de waarde van  de Dollar Index, merk ik dat ik de bulk van mijn dollars aangekocht heb toen de DXY onder de 80 en zelfs onder de 75 noteerde.  Dat wil zeggen dat toen de $  tegenover een mandje van munten lager noteerde, niet enkel t.o.v. de euro. Reversal to the mean, daar mag ik dan op hopen. 
 
Kortom, absolute zekerheid biedt het niet,  maar het lijkt er soms wel op.  Bovendien, als de munt verder zou blijven vallen, kan ik steeds verse euro's omwisselen en m'n USD gemiddelde zou zakken. 
  
Voor GBP geldt hetzelfde: 
 
Als je voor 1  euro 90GBPence of meer  krijgt,  scheur je wellicht je broek niet.  Momenteel krijgt je  0,86pence, ook niet slecht  en het is me qua opportuniteitskost  liever dan 1,29USD op dit moment.
 
Bovendien kan je dit effekt gebruiken op de londense beurs, gezien daar een heleboel bedrijven weliswaar in GBP noteren, doch nauwelijks zaken doen in GBP.  Voor hun business (en de waarde ervan) maakt de koers van het pond dus echt niks uit, terwijl het wel invloed heeft op de spot price van de onderneming op de beurs.  
 
Ik weet dat er economen zouden zijn die al lang "bewezen" hebben dat munten en timing allemaal niet zouden uitmaken.  
 
Gelukkig beheren die lui mijn geld niet.  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen