zondag 26 mei 2013

deflatie


Autobouwers.  Ik ben geen fan. Heel hun business model is gebaseerd op schulden, die makkelijker en makkelijker verstrekt worden. Financieringen, leasing, ... 

De huisbank leent geld op de kapitaalmarkt, koopt met dit geld de "eigen" voertuigen (op de balans wordt dit een "trade receivable"),  en men laat de "koper" de intrest op die lening betalen. Vaak niet meer dan dat. 

Aan het eind van het boekjaar, neemt men een percentage van dat geleend kapitaal, en noemt het "winst".  


Zolang het aantal leningen of "verkopen" toeneemt, valt het subprime karakter van de vorige leningen niet op.  De illusies houden zichzelf in stand. 
ALS je niet naar het cash flow statement kijkt. 


Nu, 1 van de grootste zondaars, is Daimler AG. Free cash flow diep negatief, gigantisch veel schulden, en gigantisch veel voertuigen in de "trade receivables".

Laat me even Chuck Prince citeren, in juli `07 (epic timing!)

"When the music stops, in terms of liquidity, things will be complicated. But as long as the music is playing, you've got to get up and dance. We're still dancing,"

Iedereen weet wat er nadien met Mr. Prince zijn bank gebeurd is.


Zelfs dure voertuigen, zijn almaar meer "betaalbaar" geworden door goedkope leningen.  Terwijl de "list price" steeds hoger wordt: elk jaar komen er enkele procentjes bij op de list price, zeker bij de duitste premium merken zoals Daimler. 


Wat opvalt, het verschil tussen "prijs" en "waarde" gaat steeds verder uit mekaar.  Naast de goedkope leningen, zijn er de kortingen, de oneindige bron van "directiewagens", nearly new cars, enz enz. 
Kennelijk verkoopt er helemaal niks aan de list price.


En als je de tweedehands prijzen van  deze "veel duurdere" voertuigen vergelijkt , zie je dat ze de afgelopen 8 jaar gedaald zijn. 

Nominaal zelfs, in real terms, nog veel meer.  Voor 20000 euro krijg je op de tweedehandsmarkt vandaag veeel meer, jongere Mercedes dan 8 jaar geleden.


De dag dat de cash koper buitenrijdt met een nieuwe voituur, gaat er steeds meer geld af. 
Als ie de kar 2 of 3 jaar bijhoudt, raak deze koper meer en meer kwijt, gezien na 3 jaar al die leasebakken op de markt gedumpt worden (vaak opnieuw verkocht met "betaalbare" leningen!)

Meer auto voor minder geld. Dat is deflatie in actie!


En al die schulden, wie gaat die ooit terugbetalen?  VW, bijna 100miljard euro netto schulden en nog steeds de bank met de "goedkoopste financieringen".   
Als Peugeot een voorbeeld is: de belastingbetaler (France garandeert de kredieten van de Peugeot Bank , zodat deze met VW kan blijven concurreren).

Bad debt drives out good debt.


Ik weet niet hoe het zal uitdraaien, maar ik wil er echt niks mee te maken hebben.


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen