maandag 3 juni 2013

64 jaar...


In het jaar 1949 publiceerde Benjamin Graham een meesterwerk, namelijk het boek genaamd The Intelligent Investor. 

1 beleggingsstrategie die hij meermaals vermeldt en aanmoedigt, is het gespreid aankopen van aandelen/fondsen, voor steeds hetzelfde bedrag. 

Dollar Cost Averaging.   Of destijds ook bekend als "formula investing", zoals hij zelf vermeldt.


Afgelopen weekend, circa 64 jaar later (!), hebben de journalisten van het dagblad De Tijd in hun netto bijlage "ontdekt", dat het gespreid aankopen van fondsen tussen -1999 en vorige maand- lucratiever bleek dan alles op 1 paard te wedden en alles tegelijk te investeren

Ze hebben daar heel hard en veel aan gerekend, en kwamen tot dezelfde aanbeveling als B.Graham 64 jaar geleden. 

Wie o wie had dat nu toch kunnen denken?  


 Tussen 1999 en nu had je twee prachtige crashes, en we staan opnieuw op recordhoogte - nogal wiedes dat DCA hier al het andere klopt.


Dan vraag ik me af:  
Wie kent er zijn klassiekers niet? 
de lezers van De Tijd ?  
of de journalisten van De Tijd? 


En zal het opnieuw 64 jaar duren vooraleer De Tijd "ontdekt" dat sindsdien er een verbeterde, slimmere variant op DCA beschreven werd in een ander intelligent boek: "Value Averaging" ?? 


Dit leidt me naadloos tot m'n kwartaalinkoop van Whole Country ETF's. 

Al enige tijd aan de bezemwagen aanklampend: EPU (Peru). 
Ook ECH (Chili) en EZA (Zuid Afrika)  zijn aanlokkelijk. 

Peru noteert volgens mijn parameters het goedkoopst, die ga ik kopen. 

Anderzijds, de jongste dagen verschijnen doem scenario's in de pers over (tweede plaats op de ranglijst) Zuid Afrika.  
Dat is erg aanlokkelijk voor iemand met een contraire natuur.

Mijn ETF's doen het de afgelopen maanden opmerkelijk slechter dan m'n individuele aandelen, daalden zelfs licht als groep. 
 Zo heb ik het graag, want zo krijg ik meer waar voor m'n geld dan 3 of 6 maanden geleden (en gaat de DCA/VA strategie echt renderen!).



Disclosure: long EZA, ECH
















Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen