dinsdag 23 juli 2013

Gelezen

 
enkele boekjes gelezen:
 
Ik ben begonnen met
 
 Jackass Investing. 
 
Tja, de auteur weerlegt daarin heel wat "myths" , van de meeste had ik nog nooit gehoord, en andere werden zo voorgesteld dat ik ze ook had kunnen weerleggen. Een schoolvoorbeeld van Straw Man argumenteren. Iemands positie (=de mythe) zo verkeerdelijk voorstellen dat je er makkelijk kan op kloppen.
 
Ik kan moeilijk zeggen dat ik er iets interessants aan vond.  Hij verwijst op het eind van elke mythe naar "actions" die je moet nemen om ervan te profiteren. Helaas moet je daarvoor naar z'n website gaan, en gezien ik geen internet had, heb ik daar niks over te zeggen. ik zal ook nooit weten welke parels ik daar heb laten liggen.
 
 
Dan heb ik (HT ramonrandom ) het boek "Currency wars" gelezen.  
 
Ik vond het slaapverwekkend, een slecht uitgewerkt idee'tje dat veeeel beter behandeld werd in de boeken die ik nadien las (see below). Het heimelijke geloof in goud stoorde me ook.
 
 
 
Nadien las ik :
 
The Great Rebalancing (M. Pettis). 
De moeite waard, als the balance of payments een concept is dat je uit je slaap houdt.  Zoals elke macro-econoom schrijft Pettis alsof hij de waarheid in pacht heeft, en alle andere macro-economen en het journaille te dom zijn en geen inzicht hebben in de materie. 
  Gezien ze dat allemaal doen, ga ik het Pettis niet kwalijk nemen, maar het absoluut geloof in de eigen onfaalbaarheid irriteert op den duur. 
 
 Als hoofdthema zou ik eruit destilleren dat iedereen behalve Pettis oorzaak en gevolg van imbalances door elkaar haalt.
Heet een land een overschot op de capital account omdat er zoveel gespaard wordt,  of is het sparen net het onvermijdelijk gevolg van dat gewild overschot op de capital account?   Volgens Pettis het tweede, volgens zogezegd alle anderen het eerste.
 
Geen idee wie er gelijk heeft and to be honest: I couldn't care less. 
 
Maar Pettis werkt zijn idee wel veel beter uit, en geeft heel wat plausibel klinkende argumenten weer dan die auteur van currency wars.
Het boek bevat ook heel wat voorspellingen op basis van z'n hypotheses,  China zal veeeel trager groeien, bijvoorbeeld. Vele jaren van maximum 3% komen eraan.
 
 
 
De voorgaande boeken heb ik uitgelezen omdat ik ze gekocht heb, niet omdat de inhoud me tijdens het lezen meer en meer fascineerde.
 
De volgende echter, heb ik zo goed als in 1 ruk uitgelezen:
 
 
en
 
 
 
Zalige kerel, Jim Rogers.  Rationeel denkend,  en voegt de daad bij het woord.  Erg scherp macro-economisch oog,  veel ideeën heeft hij gemeen met libertarians zoals Bryan Caplan.
Ik heb ervan genoten. Zalig hoe hij fulmineert tegen de domheid van centrale bankiers, politici, NGO's, enzovoort. 
Van alle auteurs, vond ik dat Rogers de scherpste inzichten heeft - en zonder twijfel de meest bruikbare om je profijt als investeerder ermee te doen.
 
 
Genoeg gelezen en gepalaverd, tijd om een terrasje te gaan doen.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen