dinsdag 17 september 2013

frictie


Naar aanleiding van een interview met de baas van Bank Ten Cate (ik geloof in het Financieel Dagblad), ben ik eens gaan opzoeken wat mijn "beheerskosten" van m'n belegd vermogen zoal zijn.


Bij die genoemde private bank, rekent men jaarlijks 1% van het belegd vermogen aan voor het actieve beheer van de portfolio. 
Echter, als er transacties plaatsvinden, kopen/verkopen,  dan worden die kosten verrekend met die beheer-fees. 
Dat is een incentive voor de beheerder om zo weinig mogelijk lood om oud ijzer te verruilen, en zo weinig mogelijk te kopen en verkopen.

Dat lijkt me een faire strategie.


Nu wou ik wel eens weten wat mijn harde "beheers-fee" is, met name niet de tijd dat ik er allemaal insteek, maar gewoon de frictiekosten, als daar zijn:
beurstaksen en transactiekosten bij koop en verkoop.

Ik kom op minder dan 0,4%. Relatief hoog,  vooral omdat ik begin dit jaar vele posities bij broker 1 verkocht heb, om opnieuw te kopen bij broker 2 en broker 3 - om m'n broker risico te spreiden. 

Ook de stamp duty  op de beurs van Londen , sowieso  0,5%  vd. transactiewaarde, verhoogt het bedrag stevig, en de extra beurstaksen in België. 


Het mag absoluut geen probleem vormen om deze fees onder de 0,2% te krijgen.   Enerzijds door de assets under management drastisch te verhogen, anderzijds door nog minder vaak te handelen - en indien toch, dan met grotere bedragen. 
Dus een extra koersdoel voor 2014 =  beheerskosten reduceren tot minder dan 0,1% van het gemiddeld belegd vermogen in 2014.


Ik weet dat er Amerikaanse brokers bestaan met enorm goedkope transactiekosten, om daytraders te plezieren, doch ik wens niet alle eieren in een dergelijk mandje te leggen.
 If you pay peanuts, you might get monkeys...


(de makkelijkste manier om dit koersdoel te bereiken = absoluut niks doen)

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen