donderdag 19 september 2013

munt positie


Munten-motto: "we kunnen niet weten waar het zal naartoe gaan, maar we kunnen wel uitvissen waar we ons in de cyclus bevinden."


Met andere woorden, hoe zit het met de relatieve koopkracht van onze euro's?


Google finance schiet ter hulp met een grafiek, waar je elk mogelijk wisselkoers-paar tegenover mekaar kan laten optekenen, bv. de jongste tien jaar.
Je krijgt dan een mooie grafiek met vele kleurtjes, en bovenaan de percentage stijging/daling.


Wat blijkt, ten opzichte van 10 jaar geleden is de koopkracht of waarde  van de EURO ivgl met :
 
-  de Zweedse kroon  met 5% gedaald;

-  de Singapore $ SGD met bijna 22% gedaald;

- de CHF  met 20% gedaald;

-  de AUD met 16% gedaald;

-  de CAD  met 10% gedaald;

-  de JPY  gelijk gebleven (minder dan 1% verschil);

- de USD met 19% toegenomen;

- het GBP met 19,5% toegenomen;

- de NOK met 4,7% gedaald. 


Al bij al zit de EURO ergens in het achterste deel van het peleton.


En als je de grafieken allemaal samenlegt, zie je dat de EURO tijdens de financiële crisis relatief duur was, en in augustus vorig jaar erg goedkoop was.


Momenteel noteren dus enkel de USD en het GBP goedkoper. 
Dus als ik EUR wil verkopen, lijkt het slim om vooral richting USD en GBP te kijken.

Met  posities in SGD, CHF en AUD  zou ik wachten op goedkopere tijden.


Waarom deze selectie aan munten?  Simpel, de meeste werden door google gesuggereerd.


En waarom daarover nadenken? 
Omdat willens nillens mijn exposure tegenover de Euro veel te groot is.  Bijna al m'n inkomsten zijn in deze munt (gelukkig ook bijna al m'n uitgaven),  dus komt het erop aan zoveel mogelijk  te diversifiëren, weg van de EURO.
Tenminste, wanneer de koopkracht van de munt het toelaat. 

In augustus vorig jaar, bijvoorbeeld, moest je rustig je euro'tjes bijhouden bijvoorbeeld en in Europa investeren. 


Ik heb al vaak buiten de eurozone geleefd - dat geeft een mens meteen een ander perspectief - en ik ben niet van  plan om in Europa te blijven wonen.  Dus makkelijk 90-95% van mijn "net worth" bevindt zich momenteel in een andere munt dan euro's.


Ecther,  het zou erg fijn zijn wanneer de EURO mega-sterk zou worden (en blijven!), gezien ik dan heel erg veel assets in andere munten kan blijven accumuleren.
Plus ik kan de geografische arbitrage dan ten volle uitbuiten (=inkomsten in sterke Euro, dagelijkse uitgaven in de slappe munt van een bananenrepubliek...). 
 

Ik moest begin dit jaar wel eens denken aan Mr and Mrs Wantanabe. Hadden zij jarenlang van hun inkomsten en spaargeld in de deflatoire, overwaardeerde JPY gebruik gemaakt om zonder ophouden  munten en assets buiten Japan op te kopen, ze hadden hun net worth (en de JPY waarde van hun non-JPY inkomstenstroom) enorm zien toenemen sinds een jaar geleden. 
Terwijl hun uitgaven/kosten in JPY constant bleven.


PS: ik had de gegevens van gisteren, vóór Bernanke de USD deed kelderen.
 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen