zondag 22 september 2013

Toekomst advies



Ik krijg elke week een e-emailtje van m'n toekomst adviseur. Ik heb hem nooit ontmoet, maar hij heeft een website, futureadvisor.com.  Kennelijk heb ik ergens in het verleden mijn e-mail adres daar achtergelaten en mijn portfolio ingegeven. 

Voor zover ik me herinner, raakte ik gefrustreerd toen ik dat deed, gezien ze enkel USA stocks en etf's "kenden".  
Gevolg was dat ze vonden dat m'n port wel erg weinig "foreign" exposure had. Tja, iedereen maakt fouten. 

Soit, nu vele maanden later toch eens bekeken wat hun advies voor mijn portfolio zou zijn. 
Simpel: alles meteen verkopen,  behalve VEU. 

Ze melden wel dat dit mogelijk "tax consequences" zou hebben. In landen met meerwaardetaks zelfs aanzienlijke gevolgen, trust me. 

Nu, stel dat alles verkocht is, wat dan? 

Goedkope, breed gespreide ETF's kopen: 

16% VTV (vanguard value EFT)
16% VTI  (vanguard total US Market)
16% VWO (Vanguard emerging markets)
9% VEU  
9% EFV (iShares MSCI EAFE Value ETF)
8% VB (Vanguard Small-Cap Index Fund)
7% VNQ (REIT USA)
7% VNQI  (REIT non-USA)
6% SCHZ (total Bond market)
6% TIP (TIPS ETF)


Eigenlijk lijkt me dit bangelijk goed advies, zeker vanuit Amerikaans oogpunt.  Ongeveer 40% buiten de USA belegd, 60% in USD. Nauwelijks kosten.  Keurig. 

Vanuit europees standpunt, zou ik de VTI vervangen door een eurostoxx ETF om het relatief gewicht vd USA te verminderen. 


Ik heb m'n vrouw dit laten zien, en gevraagd om deze portfolio  als leiddraad te nemen als  ik morgen verongeluk en ze wat wil investeren.   
Thinking out of the box, zo je wil.


Disclosure: Long VEU 















Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen