maandag 16 september 2013

uitstel = afstel


ik heb mezelf een nieuwe regel opgelegd in verband met het verkopen van een positie.

Idealerwijze koop je goedkoop, en hou je het koopje eeuwig bij.

Helaas ken ik mezelf, en kan ik dat niet, en ben ik erg  fooled by randomness en laat ik me veel te veel beïnvloeden door de waan van het moment (en bij GTAT kostte dat me een beetje geld).

Daar moet ik vanaf, ziedaar: een nieuwe regel:

Als ik voortaan beslis om een positie te verkopen, leg ik die beslissing 1 jaar in de diepvriezer. 

Sinds vandaag liggen er 2 aandelen in het vriesvak:
 
CMTL  en VECO


VECO is het makkelijkst, geen mens weet hoe het met die firma gaat, ze publiceren al maanden geen cijfers meer wegens boekhoudkundige (wan-?) praktijken, en hebben tegelijk rijkelijk twijfel doen ontstaan over al hun vorige (uitstekende) cijfers.
Al bij al is het een wonder dat die koers nog zo vrij hoog staat, op winst nog voor mij.
Natuurlijk, als binnenkort blijkt dat eigenlijk alles in orde was en de zaak verder goed boert, verkoop ik niet, dan koop ik eerder bij.

CMTL dan, was een fantastisch bedrijf, maar heeft enkele grote (defensie) contracten verloren, en moet de buikriem aanhalen. 
Het management is vastberaden om de vele overtollige cash op de balans zinvol in te zetten : eigen aandelen inkopen, die gelukkig aan boekwaarde noteren of eronder.
Echter, de positie is al vrij oud en is nooit "gegroeid".  Nu is die belachelijk klein geworden in m'n portfolio en bovendien, ik heb al een soortgelijk wapenbedrijf, RTN. 

Enfin, ook hier geldt, als het over een jaar beter gaat, koop ik gewoon bij. Als het slechter wordt, ga ik het schip verlaten. Als ik het nu zou doen, sta ik nog net op winst (in euro, niet in $).



Nu, het voordeel is dat ik de komende 52 weken alvast niet meer over hoef na te denken over verkopen.


Strategische opmerking:  Value Averaging gewijs zou ik zowiezo iets moeten verkopen als de totale waarde van de aandelen hoger is dan het volgende VA doel, maar dat doe ik niet. Te veel hebben, kan geen kwaad.


Disclosure: long RTN, VECO, CMTL



Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen