vrijdag 11 oktober 2013

de toppers tot gisteren


Ik weet niet precies wie al die strategieën die men op dark-liquidity.com pleegt te volgen, bedacht heeft.

Maar de bedenker van de single country ETF strategy, is m.i. toch ne rare.  Ik ken de criteria voor koop en verkoop niet in detail, maar het lijkt erop dat men max. 3 ETF's van de 35 in bezit mag hebben, en enkel mag kiezen uit degene die de afgelopen zes maanden in de top 3 eindigden. Verkocht wordt degene die het slecht deed.

Ze kopen dus de korte termijn winnaars, in de hoop dat het ook winnaars blijven.

Nu had ik al opgemerkt dat Spanje het goed deed de jongste tijd, en inderdaad, ze hebben nu ook EWP opgenomen in hun strategie. 
Ik heb ook EWP, gekocht toen dit onderaan hun lijst bengelde, en meer dan 40% goedkoper was dan vandaag. Plus, ik heb al 3 keer dividend mogen ontvangen.

Deze dik 40%  staan ze dus alvast achter, en er moeten al heel veel toevalligheden op de juiste plaats vallen, om dat verschil weg te werken.
 Statistisch onwaarschijnlijk met dergelijke buy high - sell low strategy, maar het valt niet uit te sluiten. 
Het kan namelijk verkeren, zie Bredero.


***************************************************************************************************************
In dezelfde sfeer:

In de Standaard stond onlangs ook een interview/artikel over het waardeplein.  In tegenstelling tot mijn eerder geuite vermoedens, staan ze toch  op winst, 2% zelfs dit jaar. Twee procent!!


En dat voor een fonds, long only, met topwaardering.  Zo zie je maar, rendement in het verleden, biedt geen garantie voor het heden of voor de toekomst.

Hopelijk voor de investeerders is dat 2 procent na de talrijke beheerskosten en andere fees.

Ik krijg de indruk dat die gasten hun eigen verhaaltjes teveel geloven , en eraan vasthouden, ondanks de feiten en bewijzen van het tegendeel.  't is niet omdat je verhaaltjes eindeloos herhaalt, dat ze realiteit worden.

Echter, randomness is een raar beestje, dus overmorgen zitten ze misschien weer in de kopgroep.
Gelijk hebben ze zowiezo, gezien ze die beheerskosten al mooi in the pocket hebben. En op dik 100miljoen euro, is dat makkelijk verdiend, jaar na jaar. 
Dat het goede beleggers zijn, weet ik niet, goede verkopers zijn het zeker.

****************************************************************************************************************

PS: Ladbroke's was plots gestegen omwille van overname geruchten. Daar hou ik niet van om twee redenen:
1) dan kan ik er niet meer in investeren, en de mogelijkheden waren al zo schaars;
2) indien ik er al in zat, moet ik winst/verlies realiseren, en dat heeft voor mij tax consequenties. In 2013 had ik al Duvel en Power-one,... ça suffit.

Hopelijk is er niks van aan, en zet de daling opnieuw in.



Disclosure: long EWP

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen