dinsdag 8 oktober 2013

dubbel genieten


Een fundamentele belemmering om te investeren, is dat ik een euro slechts 1 keer kan uitgeven. 
Als ik beslis om met m'n euro's nieuwe kleren te kopen, op reis te gaan en lekker gaan te eten, kan ik datzelfde geld niet een tweede keer gebruiken om te beleggen.

Verdomd jammer.


Wellicht ben ik benadeeld, in buurland Nederland bestaan zulke beperkingen niet meer.

Een inwoner aldaar heeft doorgaans al honderduizenden euro's uitgegeven die hij/zij nooit bezat (hypotheek) voor de aankoop van een woning,
 en kan ervoor kiezen om die niet terug te betalen (aflossingsvrij!) maar uit te geven aan bijvoorbeeld: "uit eten, kleding kopen, cd's kopen, naar de film, ...lekkere wijnen van en ... urenlang onbezorgd op terrassen."

M.a.w. men kan de euro twee keer uitgeven! 1x aan een woning, en 1x aan de rest.

Aflossing- "vrij" leven, wat een geniale uitvinding!

Het verandert het paradigma en de realiteit waarin die bevolking leeft - gezien geleend geld terugbetalen 100% optioneel geworden is voor de meerderheid  (ironie: =een privilege dat uitsluitend is voorbehouden voor Nederlanders, Griekenland moet wel z'n schulden meteen volledig terugbetalen!).


Op het eerste zicht is dat concept volledig waanzinnig.
Echter, als bijna iedereen meedoet, wodt het rationeel om er toch aan mee te doen, gezien je ervan uit kan gaan dat de overheid er alles aan zal doen om het vel van de massa te redden wanneer de bubble uiteenspat.
En dit met middelen die ze gaan halen bij minderheid die het waanzinnig vond.
Dit soort symptoombestrijding is volop aan de gang op de NL huizenmarkt.
zij die niet ingestapt zijn (huurders) , "are holding the bag", terwijl de banken lekker gered werden met belastinggeld en de kopers hun "overwaarde" schulden kunnen inbrengen in hun belastingen.

You couldn't make it up.
Zoiets is wellicht deel van de "sociale" markteconomie.

Enfin, ik geloof best dat je met "gaming the rules" best wat kan verdienen - gezien je "float" pas over vele decennia moet betaald worden.
Maar het is niks voor mij, ik werk veel liever met equity dan met debt.

  

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen