vrijdag 25 oktober 2013

e viva


Toen ik een jaar geleden vertelde dat ik in de maanden voordien geïnvesteerd had in de spaanse markt(index)- iShares EWP- ,  kon je de vertwijfeling aflezen op de gezichten.
Gefronst voorhoofd, hoofdschuddend, met de ogen rollend, licht rood aanlopende gezichten,

Ik zag hen denken "die man is echt oliedom, weet ie dan niet dat die hele index propvol insolvente banken steekt?!"

Natuurlijk wist ik dat.  Maar ik vond dat de odds in my favour waren,  Zelfs al gingen alle banken eruit, dan bleven er nog wel fijne waren over in die index, zoals bv, Inditex.
Trouwens, een index gaat eerder zelden helemaal naar nul, tenzij er een communistische revolutie uitbreekt.
Zelfs dat lukte de vorige keer niet in Spanje.

Bovendien, op lange termijn zie en zag ik het Spanje helemaal niet zo slecht doen.
Prima klimaat, prachtige infrastructuur dankzij de welwillende EU, en door de crisis (en de demografie) moeten er vroeg of laat wel structurele veranderingen doorgevoerd worden.
Daarnaast,  de ibex bestaat niet uit mono-spaanse firma's, er staan ook wel wat multinationals bij die een langdurige crisis op de thuismarkt wel zullen overleven.
 

Mijn tijdsbestek was minimum 5 jaar, vooraleer een ander weer op orde zou zijn, met hopelijk nog veel bijkoop kansen op weg daarheen.


Groot is mijn verbazing om vast te stellen dat Espana opeens weer sexy geworden is.
In het WSJ en de FT struikel je over de berichten dat de deal-makers zich voor de voeten lopen om Spaanse koopjes op te laden.
 
Grappig toch? de koopjes zijn nu gemiddeld 45% duurder dan 15 maand geleden...


***************************************************************************************************************

Het is nu 1 jaar geleden dat VECO cijfers publiceerde. Sindsdien stilte, afgezien van het periodiek bericht dat ze geen 10K of 10Q meer zouden inleveren, tot ze hun accounting problemen opgelost zouden hebben.

Er is dus eigenlijk geen nieuwe, koersrelevante informatie bijgekomen.

Dus zou de koers van het aandeel, volgens de EMH, niet erg mogen bewegen, of enkel in 1 richting: zakken, vanwege de toenemende onzekerheid.

Yeah, sure.

Begonnen rond de $30, gezakt tot op $26.15 , dan gestegen tot $43,18 - da's +65% (!), en nu opnieuw rond de $30. 

=efficiënt?

Het zal niemand verbazen dat ik meer geloof hecht aan Schiller's hypothese  dan aan die mede-Nobelprijswinnaar met z'n EMH.

**************************************************************************************************************

Disclosure: long EWP, VECO




 
 






Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen