donderdag 17 oktober 2013

in de vinger gesneden


Figuurlijk dan, eh.  Of beter,  15% van hun koers geschaafd, Stanley Black & Decker gisteren (ticker: SWK)

Ik wist niet eens dat black n dekker op de beurs noteerde,

Nu, mijn 1ste gedacht over de firma: die moeten een moat hebben, sterk merk, kunnen alle productie outsourcen naar azië, en krijgen een premium prijs voor hun boormachines en ander getuig  in de doe-het-zelf zaak.

M'n 1ste gedacht was dus fout. Marges zijn dun, operationeel amper 5%, free cash flow is er wel, maar niet al te veel, en minder consistent dan ik verwacht had, gemiddeld minder dan $500m.
Wat misschien wel klopt, is dat de firma efficient werkt, de ROIC is hoog genoeg.

De waardering is ook van een "moat" firma, ebit/enterprise value van ca. 6%. 

momenteel dus  te duur voor mij.

*************************************************************************************************************


Als ge tussen de lijntjes leest bij de Whopper, ziet ge dat hij er vast van overtuigd is dat hij een "edge" heeft, en dus "de markt" zal verslaan.
Hij heeft zelfs een mooi verhaaltje om zichzelf wijs te maken waarom dat zo was en zal blijven, en wat meteen opvalt, allemaal omwille van zijn harde werk en "skill", zeker niet door hoerenchance.

ik denk echter dat z'n uitgangspunt fout is, hij vertrekt namelijk vanuit een obsessie dat hij een "great investor" moet worden "die de markt verslaat".
Volgens mij heeft het eerste niks met het tweede te maken. En zijn genoeg fantastische investeerders die nooit op de beurs gehandeld hebben, maar die bv. bedrijven runnen e.d.en een fijne neus hebben voor winstgevende opportuniteiten.  Het zal hen worst wezen wat de S&P 500 doet, het gaat hen om absolute return voor zichzel op lange termijn, niet relatief t.o.v. andere.


 En bij aandelenhandel heb je er als investeerder/netto spaarder altijd belang bij zoveel mogelijk waar voor je geld te krijgen,  dus als je portfolio het beter doet dan de stijgende markt, streelt dat misschien wel je ego en voel je je superman,  maar voor je bij-kopen moet je ofwel steeds op zoek, ofwel veel duurder bijkopen dan de vorige keer. 
Concreet: ik zou veel liever hebben dat m'n portfolio niet de markt naar boven zou gevolgd zijn Dan moest ik minder huiswerk doen, en kon ik simpelweg dezelfde koopjes blijven oppikken aan de prijzen van pakweg 2 jaar geleden. ( Kijk maar eens na waar uw aankopen van de afgelopen maanden, 2 jaar geleden noteerden, vermoedelijk gemiddeld heel wat goedkoper... )

Mijn doel is nl. niet de markt verslaan of beter doen dan de buren, mijn doel is nog steeds zoveel mogelijk niet-gecorreleerde inkomsten te vergaren. En hoe goedkoper die stuk voor stuk zijn, des te meer kan ik er verzamelen.

Als me dat lukt, hoef ik me wellicht nooit druk te maken om wat de Bel20 of de Dow gepresteerd heeft, want dan zal ik wel ruim toekomen.  En ik denk dat het meer met "luck" zal te maken hebben, dan met "skill".  







 



Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen