maandag 21 oktober 2013

verrast


Ik hoop altijd op een beetje slecht nieuws (met negatieve koers-effecten buiten alle proporties), en geef toe, de Mobistar barometer stond tot vanochtend overal op zwaar onweer, en vaak slaagt het management erin om nog veel slechter te doen.


Bovendien, de koers sinds m'n vorige aankoop was al met meer dan 25% of zo gestegen, hoog tijd om dit naar beneden te praten met hopeloze cijfers.

Helaas pindakaas, 5m SIM kaartjes in omloop, kosten gedrukt, en marges,  EBIT en FCF die mijn  negatieve hoop teleurstelt,  en blijkbaar  "beter" is dan wat de rest van de wereld verwachtte.


Ik ging ervan uit dat er geen positieve free cash flow is dit jaar en volgend jaar.
Op dit moment staat de teller al op meer dan 90m euro  (althans volgens de huiseigen definitie, "organic cash flow"). 
Lijkt me haast onmogelijk, maar ik zie niet meteen waar er gefoefeld werd, ook omdat de press release veel tekst bevat doch weinig nuttige tabellen. 

Misschien liggen de zwaarste investeringen in hun netwerk nog in de nabije toekomst?


Dus gaat de prijs vandaag omhoog ipv omlaag. Een gemiste kans, maar we hebben tijd.

Volgend kwartaal kan weer veel misgaan, misschien liggen volgende keer de verwachtingen hoger en halen we die niet!  :-)


Nu, ALS ze erin slagen om zelfs in de zware investeringsjaren pakweg 100m free cash te genereren, dan was Mobistar 2 à 3 maand geleden het koopje van het jaar,  @5x fcf in het putje van de cyclus.   

Onwaarschijnlijk, doch onmogelijk is het niet, want:
  je hebt een moat, of je hebt het niet.


****************************************************************************************************************


Ik was afgelopen dagen m'n vele lijstjes eens aan het overlopen, en ik zag iets opduiken dat me verraste: 

Ik had lang geleden de Franse markt uitgepluisd op zoek naar Greenblatt stocks, en de bedrijven in kwestie in een google doc gegoten.  Helaas, nadien niet vaak meer naar gekeken, wellicht omdat ik geen hoge verwachtingen heb van franse managers.

Op nr. 5 in die lijst stond/staat dus Osiatis. 

Gdvdmme, dat ik dat heb laten schieten.  Dat betekent dat Econocom een fijn firma'tje heeft opgepikt aan een zachte prijs, en ik had het moeten weten. 

Vorige week hebben ze de geconsolideerde cijfers gepubliceerd en nu weet iedereen het.

Er is echter een contra.  Ik begrijp niet hoe die firma's hun geld verdienen, en bijgevolg kan ik niet inschatten wat de risico's zijn. Da's relevant, gezien ze niet vies van schulden zijn, en met dunne marges werken.
Desalniettemin, had ik geweten dat de ene Greenblatt de andere overneemt, dan was ik ingestapt. Twee voor de prijs van 1, dat reduceert het risico nogal.

Ook in de USA gebeurt dat.  Ik had orders ingetikt voor GCI (the Gannett), nooit uitgevoerd want enkele dagen later deelden ze mee dat ze Belo Corp gingen overnemen, een andere Greenblatt -Greenblatt deal dus .  Plop, GCI 30% hoger.

Nu, ergens is het logisch. Vele bedrijven op die lijst zitten met excess cash en worden per definitie laag gewaardeerd.  Dus zowel de middelen als de opportuniteiten zijn voorhanden om mooie deals te sluiten. 


Nu, elk nadeel heb z'n voordeel.  Ik heb Standard Chartered in de plaats gekocht, en daar kan ik er goedkoper van bijkopen zoveel ik wil  :-)

************************************************************************************************************


disclosure: long MOBB, STAN
 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen