dinsdag 26 november 2013

gesuikerde ETF


Er komt binnenkort een ETF aankoop aan, en even checken op dark-liquidity leerde me dat EIDO (Indonesia) het bijzonder slecht doet, zelfs 10% slechter dan de voorlaatste. 


Leek me dus duidelijk, niks zou EIDO kunnen verdringen.  

Echter, na een dubbel check zie ik dat EIDO nog 9% boven z'n 52w low staat,  terwijl Peru (EPU , al in bezit) op een 52W low tottert,  en relatief nog goedkoper blijkt dan EIDO. 

Dus lijkt de slinger toch richting EPU te bewegen.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

De laatste lichten staan op groen voor Südzucker.  Meer dan 35% gezakt sinds de handel op m'n radar verscheen,  winstwaarschuwing, donkere toekomst - doch hun monopolie positie in de Europese markt blijft m.i. gewoon voortbestaan. 
En volop kosten aan het besparen en schulden afbouwen.  Lijkt me niet verkeerd.


Wat het nog aantrekkelijker maakt, ze maken een produkt dat volgens de ene en de andere even gevaarlijk, giftig en verslavend is dan sigaretten.  Mag dus voor mijn part best verdwijnen,  maar tot het zover is, wil ik best mee verdienen aan de obesitas epidemie- onethisch, cynisch zwijn dat ik ben.  
Kortom, 't is wat ik dus een anti-EMO belegging noem. 

En zelfs al gaan de suikerfabrieken overkop (en eerlijk, ziet u dat gebeuren?), dan blijft er nog een mooi gedeelte over, namelijk 25% van ED&F ,  1 van die in alle stilte opererende fysieke commodity traders, heel groot in suiker, en in koffie.   


Enig bezwaar, ik moet momenteel niks bij-kopen. Ik kan  wat herschikken/verkopen en/of zondigen tegen m'n value averaging path. 
Beide mogelijkheden voelen ergens fout aan.

Alle commodities vielen vandaag. Indonesia, olie, sipef, enz. Zelfs Amsterdam Commodities - wat is de markt toch rationeel en efficient.  
De uitzondering was vandaag AEP (Anglo Eastern Plantations)


+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
long Acomo, EPU















Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen