woensdag 13 november 2013

te lezen


Een gesprek met Munger van enkele jaren geleden.

De man heeft gewoon een geweldig inzicht, geeft geen fluit om political correctness. Held.


Zijn speech op de school die hij redelijk stevig sponsort, Harvard-Westlake  (niks te maken met die snob unief),  over de financiële crisis  is en blijft een must. Ik heb de link al dikwijls gezet,  maar deze tekst moet ik gewoon meermaals per jaar lezen.  


***********************************************************************************************************

Martin Wolf heeft vandaag alles gezegd wat er te zeggen valt over inflatie en deflatie in de Eurozone, zijn opinie artikel in de FT.   

Ik kreeg een acute opstoot van confirmation bias, gezien ik al voor z'n artikel akkoord ging met alles wat ie opschrijft.

Hij permitteert zich wel een grapje ivm met de gemeten inflatie.  Hij stelt dat de officieel gemeten inflatie zo goed als zeker 2% te hoog is.   
Dat is een rode lap om al die goudkevers en austrian school fundamentalisten lekker te jennen, en andere conspiracy theorists, die nooit moe worden om het omgekeerde te beweren.


Verder bevat het artikel een leuk grafiekje van M3.  Tussen 2005-2009 pakweg met 50% gestegen. Zoals ik eergisteren opmerkte,  eigenlijk was er toen veel te weinig inflatie. 

Wellicht is het zoals Taleb opmerkt en is de relatie tussen stijgend/dalend  geldvolume en inflatie/deflatie niet lineair.  
*************************************************************************************************************




Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen