vrijdag 22 november 2013

VA, de groei


Het doet erg veel deugd als ik verneem dat iemand de moeite gedaan heeft om het boek Value Averaging te lezen.   
Dus als men er een vraag over stelt, beantwoord ik die graag.

Het gaat over de "groei" factor, waarvan het VA  systeem vereist dat je die meeneemt in je berekening.  Hoe kies je die? 

Dat vereist op het eerste zicht dat je nu al weet wat er in de verre toekomst staat te gebeuren. Gaat de "total return" beurswaarde elk jaar met gemiddeld 7% toenemen (zoals in het verleden over vele  decennia  in de US)? 
Of gaan we de komende 15 jaar in een Japan scenario zitten met stevig vallende beurzen en deflatie? 

Ik heb geen flauw idee. 

 Dus ik kies iets tussenin. Bijvoorbeeld, de huidige dividend yield van de portfolio.  
Ah ja, want eens je een VA plan hebt, en je maandelijks/tweemaandelijks/... precies evenveel geld opzij zet als je VA plan vereist,  daar komen dan die dividenduitkeringen nog bij in cash vorm (tenzij je alles in herkapitaliserende dingen hebt gestopt)!  
Dus mocht je die dividenden niet meegerekend hebben van in het begin, blijft die cash over (da's niet zooo erg, beter teveel cash dan te weinig uiteraard). 

In realiteit heb ik voor mezelf voor de planning de groei factor op nul gezet.  Waarom? Dat is een soort van automatische "margin of safety" in normale (=inflatoire, groeiende) omstandigheden, want dat vereist dan dat ik meer zal moeten sparen dan eigenlijk nodig om m'n doel te bereiken.  
Opnieuw, het lijkt me minder erg teveel te hebben dan te weinig- maar dat moet ieder voor zich uitmaken.

Wat ik in de praktijk doe: volgens plan (met groei nul) moet ik xx euros bijtanken elke maand, maar ik verhoog elke maand het "value path" doel met de hoeveelheid dividend die ik de maand voordien opstreek, mijn value path schuift dus op met xx+dividend. 
Ik loop dan automatisch wat voor op m'n theoretische planning in de excel tabel, so be it.  

Bovendien, als je begint met VA, is die groei totaal onbelangrijk. Als je startkapitaal dicht bij nul euro is, zal het niet uitmaken of je met 3% groei rekent, of met 8%.  Het verschil zal de eerste jaren verwaarloosbaar zijn en nadien heb je wellicht al wat feeling voor het maken van een realistische inschatting. 
 
Maar als je met een reuze startkapitaal begint, en maandelijks slechts een heel klein disproportioneel beetje kan toevoegen en je uiteindelijk doel niet veel hoger ligt dan je startkapitaal, dan zal de groei allesbepalend zijn...  
Ook hier, als je in dit geval zit,  kan ik me ergere problemen voorstellen :-)  


Doch ik moet het bovenstaande in perspectief zetten. Het grote probleem met VA is niet de groei factor of de dividenden of zo.  Het reuze probleem is wat er gebeurt tijdens een correctie/crash:  
Alles valt gelijk zot, en ge moet mega veel cash bijpompen (pakweg 10-25% van de portfolio waarde bv., per maand!) in het vallend mes dat je portfolio is, en de volgende maand opnieuw, en  opnieuw.
 Dat terwijl heel de wereld, alle blogs, kranten en alle nieuwsdiensten roeptoeteren dat het wel het domste moment ooit is om aandelen bij te kopen... 
Naar wat ik gezien heb in m'n jonge leven, kunnen dan niet veel mensen hun hoofd koel houden en hun VA value path volgen.  

M.a.w. Value Averaging vereist een contraire natuur.  Vandaag is het makkelijk om je contrair te voelen (de jongste correctie ligt al dik 2 jaar terug).  maar tegen dat het zover is, blijkt contrair handelen toch heel erg moeilijk.

De auteur van het boek  suggereert als noodoplossing dat je in een crash maximaal 2x je maandelijkse bijdrage toevoegt.  Geen domme suggestie, m.i..

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

over de currency en m'n portfolio. Zoals je hier kan zien, heb ik slechts 1 puur euro bedrijf in de portfolio, Mobb.   Van de Velde heeft ook vooral te maken met euro's, al ligt alle productie buiten Europa en hebben ze retail activiteiten in de US en UK.  
De reden voor die beperkte Euro positie in m'n port, staat hier.

Ook hier moet ik mezelf niet te veel wijsmaken. Zoals onlangs in de FT stond, komen slechts ca. 20% van de inkomsten van DAX30 en CAC40 bedrijven uit hun eigen land.  Die firma's hebben ook meestal een grote voet in de USA en emerging markets, dus je hebt al snel meer exposure buiten europa dan je zou vermoeden, ook al noteert het hoofdbedrijf in euro's. 

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++






1 opmerking:

  1. Ok, een uitgebreid antwoord, waarvoor dank. Het is dus niet zo dat je mikt op een fixed percentage dollar/pond-aandelen? Zolang een groot deel van de portefeuille globaal actief is, is er voldoende spreiding....

    BeantwoordenVerwijderen