donderdag 7 november 2013

voos


Onzen Italiaan met de geldkraan maakt z'n euro's nog wat goedkoper. Het deflatie spook komt erg dichtbij, het begint op paniek te lijken.

Of misschien is het iets anders?

We voelden ons misschien veel te rijk in Europa, een daling van onze koopkracht was dus gewenst?

Sinds 10 dagen geleden, zijn we collectief ca. 3% armer geworden (t.o.v. de $). Leuk, he?

 Bij iemand die al z'n centen op een spaarrekening heeft staan @2%, betekent dat een draghi marginale belastingaanslag  van 150%,  (inflatie hoeven we niet lang meer te verrekenen, maar als je wil kan je bij de tax nog  50% bijtellen),
 
Ik ben unfair, gezien de euro eerst met meer gestegen was,  maar 't gaat om 't principe.


Persoonlijk vind ik het voos. 
Als ik voor m'n gezin elk jaar een SEC filing zou moeten doen, zie je een spagaat:

Op het income statement: meer dan 90% inkomsten & kosten  in Euro's. Cash flow uiteraard ook.

Op het balance sheet :  meer dan 90% van de assets (en eigen vermogen) in niet Euro's. 

Een natuurlijke hedge die veel te goed werkt, want soms heb ik helemaal geen idee meer of en stijgende euro nu goed of slecht is voor m'n net worth.

Da's een illusie natuurlijk. Gezien ik nog jarenlang in euro's betaald hoop te worden (werk, pensioen, enz), en deze berg euro's hopelijk groter is dan m'n huidige net worth,  heb ik alle belang bij een supersterke Euro en bijhorende koopkracht op wereldvlak.

Maar je ziet dat bijhorend getal niet.   Wat ik wel zie, is dat m'n effektenportfolio omhoog schiet als de euro valt. 
En dan voel je je eerst slim, en niet veel later weer dom.



*****************************************************************************************************************


nog iets voos is de koers van KLIC.

Enorme compounding machine, hoe je het draait of keert. 
Ijzersterke balans, lean management,  free cash druipt eraf.   

En toch wil niemand het hebben. Bizar.

't is dat ik niks moet kopen, anders was ik vandaag (opnieuw) ingestapt, Ik had die ooit al eens.

***************************************************************************************************************

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen