dinsdag 3 december 2013

vaak gemist


Ik herinner me een conversatie die typisch is onder kleine beleggers, het ging ongeveer zo:

"Ik heb dit aandeel gekocht aan 22, en nu amper een week later is het gestegen naar 29!"
antwoord: "verkopen! Van winst nemen is nog niemand armer geworden"


Ik begreep toen niet waarom ik zou moeten verkopen, en dat doe ik nog steeds niet.


Want wat ik merk als ik mijn vele lijstjes op google finance bekijk,  is dat het gemiddelde van elk lijstje min of meer overeenkomt met wat de markten zo deden, dwz over de jongste twee à drie jaar een stijging met ca. 30/40%.
 
MAAR (!) dat is enkel en alleen omdat er in elk lijstje 1 of 2 zitten die (veel) meer als verdubbeld zijn!  Die enkele aandelen doen praktisch alle "heavy lifting" en overcompenseren voor de stagnerende  en/of vallende messen, waarvan er in de meeste lijstjes ook wel eentje inzit. 

Zodus, als je net die sterk groeiende bloemen afsnijdt als ze van 22 naar 29 gaan, dan mis je dat hoogvlieger effect volledig, en ga je zonder twijfel geklopt worden door de markt (want daar blijven de hoogvliegers wél inzitten). 
You're cutting the flowers to water the weeds, zoals een bekende goeroe ooit opmerkte.

En je werd misschien niet armer op korte termijn, maar je beperkt je LT rendement enorm.

By the way,  nu twee jaar later heb ik al dividend van 3 gekregen, en de koers staat bij 52 of zo.

**************

Een vaak voorkomend gevolg is dat de kleine bloemist die meteen snoeide  aan 29 ,  enkele maanden later spijt krijgt van z'n beslissing "want het is toch wel een supermooie bloem", en gaat dan opnieuw bijplanten wanneer de koers een dipje kent bij pakweg 45.   
Dit is meestal te wijten aan acute fooled by randomness, hij verwart verbeterde fundamentals met een markt die per toeval voor hetzelfde ding een hogere multiple biedt.  Zoals de markt extreem negatief werd, zo makkelijk wordt ze ad random opeens positief.

Trouwens, bij zogn. technische analisten is bovenstaande het belangrijkste kenmerk, geen programmeerfout.

****************

Daarnaast heb je de superbloemisten. Zij die slechts 2 obscure bloemetjes hadden, en eentje groeide op een jaar of 4 door het dak, een "ten-bagger" of zo,  zodat de 2 bloemetjes samen de gehele markt verpulverden.
  Even fooled by randomness gaat deze bloemist dan *reverse engineeren* en vindt dan een "reden" waarom zijn bloem zo hard groeide, en gaat dan op zoek naar plantjes met dezelfde eigenschappen. 
Dat de reden "dom toeval" zou kunnen zijn geweest, wordt ten gronde bestreden.  Het was 1 of andere genetische ratio,  p/c, p/b, p/s, p/fcf  of een combinatie ervan.
Bij de beste bloemisten leidt dat dan tot een "model" waarin aangegeven wordt hoeveel % een bloemetje te klein is, wat haar groeipotentieel is, en vice versa.

Soit, Taleb niet lezen of begrijpen, kan ernstige gevolgen hebben.
***************

Tijd om de bloemetjes te gaan buiten te zetten, schol !



 


 





Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen