dinsdag 25 februari 2014

grote kuis


Er is een en ander veranderd in m'n kapitaal allocatie. 

Ten eerste werd er beslist om (veel) meer te investeren in niet beursgenoteerde projecten, maw. vastgoed, (ver) buiten de Eurozone. 
Er ligt nog heel wat te wachten, en ik heb dat de jongste jaren een beetje stiefvaderlijk behandeld.

De financiering is rond, ik heb m'n allergie t.o.v. schulden overwonnen, en verwacht ca. slechts de helft eigen vermogen in te brengen en de helft geleend. 

Van gedacht veranderd, vooral omdat geld ontzettend goedkoop is in Europa. Dit kapitaal zorgt ervoor dat ik het project (hopelijk)  in 1 keer kan afwerken, met nog een margin of safety.
  
Hoewel ik eerder deflatie verwacht in Europa, is zo'n spotgoedkope lening tegelijk een inflation hedge.  Maar dat wist u al.

Aan m'n value averaging plan verandert er niet veel, afhankelijk van de kapitaalnood elders kan ik eventueel het value path af en toe "on hold" zetten of opschuiven en/of eens een bijdrage overslaan.  Ben geen fundamentalist.
 

Van de gelegenheid gebruik gemaakt om m'n portfolio door mekaar te schudden. 

Ipv meerdere kleine posities die de naald nogal moeilijk kunnen bewegen, wil ik de zaak concentreren richting degelijke, goeie bedrijven waar ik me geen zorgen over hoef te maken als de beurs de komende 5 jaar zou dicht blijven. 

De kleinste posities  werden verkocht, alsook 60% van TSRA, totnogtoe een "lucky fool" investering (aandeel ging neig naar boven, maar niet voor de goede reden want almaar slechtere fundamentals).
Exit CMTL, VECO, LLY.  De laatste zou ik wel kunnen bijhouden,  doch op de sell knop gedrukt.  Kiezen is verliezen.  Het ga je goed.

Het enige wat ik totnogtoe bijgekocht heb, is Picanol. En USD.      
De eerste omdat het goedkoop is en blijft, de tweede omdat ik erg graag meer dan 1,35$ krijg per euro.  Een jeugdtrauma is de reden. Onbehandelbaar.

De andere posities komen later aan de beurt, ik ben er nog op aan het kauwen.  Stanneke en MeVis liggen voor de hand,  omdat ze van solden naar supersolden gingen. 


Terzijde, 't is couponnekes tijd.  KONE knipt vandaag, MDP morgen.  De laatste heeft alweer de coupon verhoogd.   En de saaiste update, van Van de Velde, was er ook nog.     



Disclosure:  long PIC, MDP, STAN, Vandevelde, Kone oyi









Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen