woensdag 12 februari 2014

leerling tovenaar

 
Een kleine 2 jaar geleden (april 2012)  maakte ik een lijstje met verscheidene landen, en bedrijven die min of meer aan de Greenblatt criteria voldeden.
 
O.a. Nederland, Duitsland, Frankrijk en the UK.
 
T.o.v. van de respectieflijke indexen, deden die lijstjes het minstens even goed (Duitsland) of beter. 
 
 
1 steekt er echter met kop, schouders en navel bovenuit: the UK.   Het was ook de grootste lijst, omdat er relatief veel firma's  waren die aan de criteria voldeden.  Ik had er 30 in m'n lijst.
 
De index sindsdien: +15%, en het pond is nagenoeg onveranderd.   Plus dividend.
 
 
Het magic UK lijstje:  +72%    dividend moet je er eveneens nog bijrekenen.
 
En wat het ook makkelijk maakt, er is sindsdien geen enkele firma van die lijst van de beurs gehaald.    In de andere landen wel, wat mijn beeld van het land lijstje vertekend (=minder positief maakt) - gezien ik te lui ben om de laatste koers uit te vissen.  Bv. Osiatis in FR, en Mediq in NL zouden het resultaat van die lijstjes licht verbeteren. 
 
 
Enfin, de getallen voor
FR:  +50%  vs +29% index 
NL:  +33%  vs  +25% index
DE:  +45% (plus dividend)  vs   +47%  (inclusief dividend want de Dax is kapitaliserend)
 
 
Raar maar waar, de grootste stijger in de lijstjes is de firma met de naam "Pace plc"  - nomen omen est !  +465%.  
 
 
Ik weet het , bovenstaande bewijst niks, de periode is veel te kort, er zat geen crisis in, het is een uiting van confirmation bias en outcome bias en wellicht fooled by randomness. 
 
Maar ik ben toch een beetje verrast door de wondere magische wereld. 
 
 
Disclosure: none 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen