vrijdag 28 februari 2014

wankel bruggetje


't was gisteren geen goeie dag voor m'n zelfvertrouwen.  De gebruikelijke arrogantie en hubris werd gedecimeerd en vervangen door zelfreflectie, overpeinzingen en bezinning (Where did it all go wrong, dad..?)


Het begon met de cijfers van Mobistar.  De cijfers zelf irriteerden me veel minder dan het gegeven dat anderen links en rechts al pakweg een jaar geleden nagenoeg precies deze resultaten voorspelden.  Enfin, de echte waren zelfs slechter. 
Ik deed daar destijds  lacherig over,  en krijg nu ongelijk.  Is het toeval, of had ik het beter kunnen inschatten?

Na een halve dag cijfers doorploegen heb ik nog steeds geen idee,  maar alvast m'n excuses.


Voor de eerste keer ooit bekroop me ook het gevoel dat de opportuniteitskost van het houden van Mobb significant groter begon te worden dan de verwachte return.  

Ik heb me mogelijk teveel geconcentreerd op de  gereguleerde oligopolie positie van het bedrijf, maar me totaal verkeken op de schrijnende incompetentie van de CEO, die het voordeel van een moat compleet kan doen verdwijnen.
 
Bovendien begint ie nog te liegen : zijn ACE kostenspaar programma zou al dik 60m aan besparingen opgeleverd hebben,  helaas spreken de cijfers andere taal.  Gestegen zijn de kosten, over de hele lijn, behalve de interconnectie kosten... die de regulator heeft doen zakken.
En dan z'n geblaat over zogenaamde "restated" ebitda.  wat een kolder.
 
De franse pipo is er in geslaagd om precies evenveel nieuwe schulden te maken als er dividend is uitbetaald sinds 1 januari 2012,  en nog straffer, hij heeft sinds die dag ongeveer honderd miljoen euro cash meer uitgegeven aan  tax, dan op het income statement vermeld staat.   En dan reken ik de roerende voorheffing op al die dividenden (lees:  schulden) niet eens mee.
Dat is Wanbeleid. Ooit vond ik het aandeelhouder vriendelijk, da's echter al lang voorbij.

We willen dat een manager slim is, hard werkt en integer is.  Of de man hard werkt, weet ik niet, doch slim en integer lijkt hij me geenszins.
  
De bodem zou voor een moat firma moeten liggen bij een netto marge op de omzet van 5%. Daar zitten we angstvallig dicht bij, bij dalende omzet.   Gaat mobb daaronder, wordt het een keiharde commodity type business,  en dan heb je ander volk nodig dan franse excel pipo's met de kaasschaaf/rotstift of andere ambtenaren.

Niet alles is zijn schuld,  de pylonen tax bv., en het feit dat een concurrent een wet kan laten stemmen die een geldig exclusiviteits contract met Apple verbreekt, verwacht je eerder in een bananenrepubliek. 

Al bij al, de volgende klappen gaan welicht minder zwaar zijn, en als de 'normale' free cash flow zich kan houden rond de 50m euro - ditmaal geholpen door drastisch minder tax transfers en constante afschrijvingenr-, gaan we het wel overleven.  
Uiteindelijk, 83 miljoen winst, is natuurlijk wel 83m.  
Daar kunnen koekjesbakkers met gelijkaardige beurswaarde alleen maar van dromen.  

*****************************************
Fast forward enkele uren....
M'n pixels waren nog niet droog over TSRA, en hun slechtere fundamentals,  en de zaak explodeert op nieuwe vergelijken in infringement rechtszaken. 
Dik tweehonderd miljoen dollar erbij, pure free cash,  op 3 dagen.   

Tja,  achteraf is 't allemaal makkelijk...

*********************************************

Gelukkig zijn bovenstaande issues onbelangrijke accidents de parcours, want de hoofdzaak,  de free cash flow rate van het gezin,  is de jongste maanden wel structureel gestegen, zelfs meer dan verdubbeld.


niets menselijks is me vreemd.
 

En ik moest even glimlachen toen ik Buffett's bedenkingen las over de waardering van z'n landbouwbedrijf.  Hij wou een 10% return. 
Morgen krijgen we de rest van de brief te lezen.

disclosure: long Mobb, TSRA


 







2 opmerkingen:

  1. Wat vond je van cijfers picanol en vooruitzichten?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Die hebben voor een brede glimlach gezorgd, alsook de artikels over de avonturen van Tack in De Tijd gisteren. Vooruitzichten, wat is er mis met een jaar zoals 2012? En intussen wordt er in Tessenderlo hard gesnoeid, dat zorgt misschien nog voor een extra'tje.

    BeantwoordenVerwijderen