woensdag 9 april 2014

gemist


ik maak talloze fouten, veelal door verkeerd te denken.


Degene die ik er echt niet uitkrijg, is de volgende:

het anker ofte "anchoring".  
 

Als ik een aandeel begin op te volgen bij 50, hoop ik dat ik het kan oppikken vanaf 35 en liefst minder, all else equal.

Als de prijs gelijk blijft of stijgt naar bv. 70 , doe ik automatisch geen moeite meer om de zaak opnieuw te bekijken, hoewel de fundamentals zoveel beter geworden zijn dat 70 in feite een groter koopje is dan 50,  de anker positie. 

iemand die het pas bekijkt bij 70, en geen anker in z'n hoofd heeft steken, ziet misschien het koopje van de eeuw - terwijl het aan mij volledig voorbij zal gaan.


Delhaize herinnert me er dagelijks aan.  Hoewel ik ze zeer goedkoop vond aan 26 en ze toen ook op de schaduwlijst gezwierd heb,  zat er het anker 15 in m'n hoofd (= de eerste keer dat ik ze ooit bekeek, in maart 2003) - dus de "wetenschap" dat er nog 11 af kon, hield me tegen.
Onnozel, kweetet. Can't help it.
Dom zijn doet geen zeer, doch weten dat ge dom handelt, is al bij al minder fijn..


Er bestaan nog vele variaties op het anker thema.  Iets duurder bijkopen dan de vorige aankoop, bijvoorbeeld. Het wringt en wringt, ook al ben ik me ergens bewust dat het soms/vaak een betere opportuniteit is dan iets dat per ongeluk.wat gezakt is.  

Het is alvast een denkfout die bij mij een ex ante rationele kapitaal allocatie sterk beïnvloed en verstoort.


*************************************************************************************************

lectuur:  Heb "the manual of ideas" uit.  Veelbelovend begonnen, alles wat met Greenblatt's ideeën te maken had, was zeer goed .  Maar naar het einde vond ik het slapper en slapper.
Enfin, als je alle publicaties van Greenblatt gelezen hebt, komt het betere werk allemaal heel vertrouwd over.

De auteur gebruikt heel wat jargon, wat eigenlijk wel vereist dat dit niet je eerste boek over (value) investing is.  


*************************************************************************************************

En de nieuwe memo van Howard Marks.  Zijn boek is ook uitgebreid met commentaar van bekende beleggers.  Ik ben aan het wikken en wegen of ik deze illuminated editie ook wil hebben. (de weegschaal helt over naar "ja")


*************************************************************************************************

 

disclosure: none

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen