donderdag 17 april 2014

tegenwind

Met een redelijk lange vlucht in het vooruitzicht met onze nationale trots, heb ik me in een krantenkiosk op zaventem nog eens laten verleiden tot de aankoop van een Trends.  
***********************************************************
Maar eerst iets over onze trots.  Paasvakantie, misschien niet top-seizoen, maar toch ook zeker niet het putje van low-season.  
Bij SNBA echter, op het vlak waar ze zogezegd een edge hebben en winst zouden maken, nl. Afrika. 
Ergo, ik zat in een nagenoeg leeg vliegtuig.  Double aisle A330,  een zetel rij voor bijna iedere passagier. Asjemenou?

Toen ze de vorige keer vochten voor het overleven (voorjaar 2008?) heb ik dat nog eens meegemaakt.  
Maar  toen vroegen ze 50%-60% meer per ticket.
  Dit was m'n goedkoopste Afrika (lijnvlucht) ticket ooit, en nog moeten ze quasi leeg vliegen - ik kan er ni van over :  in de Paasvakantie... 

Hoe lang gaat dit nog duren?  

***************************************************************

In de Trends ging het over het familie fortuin van het geslacht der Colruyts, hoe het gestructureerd is en hoe het geruisloos van de ene generatie naar de volgende springt.  Quasi de helft van alle bestaande colruyt aandelen plus voor 500m aan andere investeringen (500m zijnde de dividenden van die aandelen COLR).

Vanaf hun zestiende krijgen de geinteresseerde genetische loterij winnaars een cursus investeringsleer, en mogen ze stap voor stap aan de slag in de miljarden holding.

Vergelijk dat ne keer met een gewone sterveling die zich geen luxemburgse holding of hollandse stichting kan veroorloven? 
 Als ik voor mijn (minderjarige) navolgelingen 1 aandeel colruyt zou willen kopen, zit ik in deep shit.   
Mijn bank/Broker wil niet meewerken (een 'gewone' minderjarige krijgt zelfs geen effektenrekening) zonder vrederechter en die vrederechter zal niet toelaten dat ik zo'n "risicovol" instrument koop want zonder (nominele) "kapitaalgarantie". 

Enfin, omdat hij/zij (plus de politieke kaste die zoiets bedenkt) beter weet wat een goede investering is voor m'n kinderen dan ikzelf.  


In de juiste kringen geboren, ben je van dit soort overheids bemoeizucht vrijgesteld en wellicht ook van heel wat (erfenis) tax, wat eveneens enkel voor de rest is bestemd. 

All animals are equal, but some animals are more equal than others. 


Hoe meer ik erover peins, hoe meer bizar ik deze  erg specifieke bemoeizucht vind. Als ik in plaats van te sparen voor m'n kids alles (en meer) van m'n leefloon opsoupeer  aan sex, drugs, gokken, enz,  dan vindt dezelfde  overheid dit absoluut prima. 
Een hele hoop sociale instanties zullen me zelfs begeleiden! 
Want je hoeft geen (beleggings)diploma vooraleer je papa of mama mag worden, dus je mag het (financieel) verknoeien zoveel je wil! ...

Behalve als je een aandeel wil kopen/schenken.  Dan ben je rijp voor het (vrede)gerecht. 

Qué?


**********************************************************************


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen