maandag 19 mei 2014

halve ratio


Hoewel de twee firma's erg verschillende zaken verkopen, lijken hun cijfers en waardering op vandaag sterk op mekaar. Ze investeren trouwens beide in een nieuw hoofdkantoor.

EVS Broadcasting   en Van de Velde.  


Sinds ik EVS de eerste keer bekeek, is er wat fundamenteel veranderd.  Toen keerde de firma elke cent free cash flow uit in vorm van dividend, en er was gigantisch veel free cash voor elke euro omzet..


Het nieuwe management probeert nu in groei te investeren  en dus moest ofwel het dividend zakken en/of er moesten schulden gemaakt worden.  
Ze deden beide,  wat de vele coupon verslaafde Belgskes natuurlijk niet kunnen appreciĆ«ren.  

Maar de omzetgroei is er sindsdien wel gekomen, en de marges bleven ruim. Het aandeel was niet te stoppen, tot de nieuwe CEO zich verslikte in z'n persbabbel.



Doch zien we voortekenen dat ook de core business wankelt? Hebben die superhoge marges competitie aangetrokken in hun niche ?  

Kennelijk wel, want dit jaar zou een vet boem boem jaar moeten zijn,  Winterspelen en WK voetbal - doch de omzet en de vooruitzichten zijn bescheiden?? 
De Q1 "Winterspelen" omzet zakte zelfs t.o.v.  het "oneven" jaar 2013,  
 Da's redelijk straf.

Ik heb geen flauw idee hoe de competitieve situatie bij EVS zou kunnen evolueren, noch weet er iemand hoe het management bij minder vette marges gaat reageren. 


Het zal wel goed komen, vermoed ik, en dan hebben de verkopers vandaag aan de huidige waardering,   ongelijk.



Anderzijds, is voor mij VdV de betere bruid. Ze verkopen een verslijtbare commodity die ca. helft van de volwassen bevolking (+Conchita) dagelijks nodig heeft.

Bovendien, ze hebben in deze commodity markt dmv sterke merken en (eigen) verkoopskanalen hun niche uitgekapt.  Ik denk dat hun moat wat breder  is.
 
Ze kunnen al jaren perfect leven met Aldi en C&A concurrentie, die bedienen kennelijk een ander deel van de markt. En hun concurrentie sukkelt, Marlies Dekkers bv.

 
En wat me erg bevalt, het management verbloemt niks en schrijft af wat niet rendeert. 

Maar ze panikeren niet, ploegen rustig voort, geven hun waren niet weg aan bradeerprijzen en beginnen niet te foefelen met eigen terminologie en voetnootgymnastiek in hun rapporten om eea. beter voor te stellen dan het is.

De firma blijft lekker onder de radar,  de hele markt is de jongste jaren stevig gestegen, maar VdV aandelen bewegen nauwelijks.  

 Om het nuttige aan het aangename te koppelen, ook m'n vrouw is een enorme fan. Het was op financieel vlak zeker niet m'n beste beslissing, maar ik ben met haar enige tijd geleden eens naar een Rigby&Peller shop binnengewandeld: 
  Bediend gelijk een koningin, professioneel opgemeten en van passende, uiterst fijne waren  voorzien. 

Volgens hun lectuur loopt 80% van de vrouwen met de foute maat van BH rond, en m'n vrouw was dus 1 van die 80%.   En eens dat euvel verholpen, verandert de wereld, blijkbaar.

Ik heb haar zelden of nooit zo happy gezien als toen we daar buitenkwamen.
      


Ergo, als ik bij deze waarderingen moet kiezen tussen EVS of VdV ,  kies ik gewoon voor de laatste. 
F*ck diversificatie.
 


Disclosure:  long Vandevelde
 





 



Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen